Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra GuitarMania Gitarová výuka - konzultácie - workshopy Facebook - Gitary - konštrukcia a stavba

Facebook - Gitary - konštrukcia a stavba

Sekcia určená pre konzultantov výuky hry na gitaru, workshopy a iná súvisiaca aktivita...

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Gitarový efekt http://www.marianguitar.com/efekt.html

Gitarový efekt predstavuje zariadenie, ktoré nejakým spôsobom obohacuje priamy signál (DRY) vstupujúci do reťazca signálu.

Vo všeobecnosti môžeme efekty na gitaru rozdeliť na tri základné skupiny:

efekty dynamické (compressor, limitér),

efekty modulačné (chorus, flanger, phaser, wah, pitch shift, harmonist atď)

a priestorové (dozvukové), medzi ktoré patrí delay a reverb.

Delay má konkrétnu (kratšiu alebo dlhšiu) odozvu - echo, ale reverb je vlastne difuzny delay, predstavujúci veľa krátkych odoziev, ktoré naše ucho "oklamu" a vytvárajú dojem plného dozvuku - odozvy akoby bez jednotlivých odrazov (určite ste počuli niekde ako sa chová ľudký hlas v kostole a podobne).

Použitie efektov treba vidieť v plnom kontexte, čo znamená, že ich použitie v zvuku gitary môže byť niekedy kontraproduktívne. Ale aj k tejto problematike sa neskôr dostaneme. Na úvod by som zatiaľ uviedol najbežnejšie zapojenia jednotlivých efektov (ak ich má gitarista viacej) v správnom porad v efektovom reťazci:

- - - - - COMP - DRIVE - WAH - EQ - MOD - DLY - REV - - - - -

Niektoré efekty by mohli byť aj inde, napr. wah-wah by mohol byť aj prvý alebo až za korekciami ale vyššie uvedené schéma vo všeobecnosti platí.

Na vysvetlenie COMP = gitarový kompressor, DRIVE = nejaký skreslovaci efekt napr. overdrive alebo distortion, prípadne iné nakopávadlo, WAH = tradičné kvákadlo, EQ = korekčný efekt, najčačastejšie nejaký grafický ekvalizér, MOD = modulačné efekty, ktorých najpoužívanejšími predstaviteľmi sú chorus, flanger, phaser, vibrato, pitch shift, harmonist a podobne. DLY = delay, u ktorého ide o simuláciu klasického vintage páskového dozvuku ECHO) alebo o digitál delay. REV = reverb, ktorý sa najčastejšie používa vo forme ROOM, STAGE, PLATE, AMBIENCE, STUDIO, CATHEDRAL a podobne, kde ide o jeho charakteristiku a dĺžku doznevu.

Treba si dať pozor na to koľko a aké efekty vo svojej výbave používate, nakoľko sa ich používaním (najmä ak ich je viacej a rôznej kvality) zvyšuje šum v signále a môže sa strácať aj pôvodná "kvalita" a charakteristika signálu...

Obrázok

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Gitarový multiefekt http://www.marianguitar.com/multiefekt.html

Skôr ako budete čítať túto časť, určite si prečítajte sekciu o gitarových efektoch pretože gitarový multiefekt nie je nič iné ako výrobcom združený súbor jednotlivých efektov do jedného celku, ktorý má spoločné napájanie a ovládanie.

Výhoda - počet efektov a možností, nevýhoda - u niektorých je to na úkor kvality ale toto je na širokú debatu, ktorú na tomto mieste nechcem rozvádzať. Isté je, že gitaristi, pracujúci s architektúrou zvuku na multiefekty nedajú dopustiť a ortodoxný zástancovia rydzo lampového zvku zase nadávaju (ani zďaleka nie všetci).

V súčasnosti nie je výnimkou, že multiefekt má zabudovaný elektrónkový preamp, kompressor, akcelerátor, prípadne aj efektovú slučku pre pripojenie prípadných ďalších efektov, má zabudovanú ladičku a niekedy aj automatického bubeníka (drums machine). Výborná vec je, ak takýto multiefekt má možnosť priradenia do slučky (na vhodnom mieste) externý skresľovač - overdrive alebo distortion. Toto ale nie je bežná vec ako výbava multiefektov.

K dobrému zvládnutiu možností multiefektu je potrebné aj zvládnutie všetkých funkcií a programových možností. V dnešnej dobe su multiefekty skoro všetky programovateľné a je možné vytvárať vlastné nastavenia a zapísať si ich do pamäte.

Obrázok

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Malý prenosný P.A. systém
http://www.marianguitar.com/pa_system.html

Ide o ľahko prenosné ozvučovacie systémy, ktoré sú vysoko mobilné, rýchlo použiteľné a jednoducho ovládateľné, vhodné pre menšie kapely či súbory, do skúšobne či domáceho štúdia a podobne. Určite nenahradzujú plnohodnotné P.A. systémy (P.A. systém = power amplifier systém), ktoré sú väčšie, ťažšie, zložitejšie na obsluhu a zostavenie a výkonnejšie.

Súčasťou prenosného mobilného P.A. systému je zabudovaný mixážny pult pre zmiešanie signálu viacerých zdrojov zvuku (nástrojov), koncový zosilňovač a reprobox (reproboxy). Prípadne je súčasťou aj prepojovacia kabeláž (káble od zosilňovača k reproboxom).

Výhoda oproti ozvučeniu jednoduchým kombom je viacej vstupov, väčšie možnosti mixovania, širokopásmové reproboxy. Je to ideálna vec pre malú kapelku dvojku - trojku, kde je potreba rýchleho a jednoduchého zapojenia a ovládania. Niektoré tieto zariadenia majú už zabudovaný aj dozvuk (delay alebo reverb) pre podfarbenie spevu alebo nástrojov.

Obrázok


Väčšie ozvučovacie systémy (kluby, kulturáky...)

Posledne sme naznačili niečo o zariadeniach, vhodných na ľahký prenos, zapojenie a použitie skôr na stage alebo do malých a menších priestorov, skôr pre dvojku, trojku, resp. malý bend, divadlo, recitál atd...

V niekoľkých ďalších príspevkoch naznačím vo všeobecnosti o aparatúre, vhodnej skôr do kluby ci kulturákov, čiže na trochu väčšie pódium, pre bežné kapelky s viac členmi.

Na začiatok si povieme, keď prvýkrát o niečom takom uvažujete, čo by ste mali vedieť a z čoho sa taký najjednoduchšá systém skladá a aké sú základne úvahy ako to vhodne zladiť.

Takýto P.A. systém sa v princípe skladá s mixážneho pultu, koncového zosilňovača a reproboxov (väčšinou dvoch). Tento systém je prepojený základnou kabelážou, tj. z mixpultu (stereo - väčšinou) s out výstupov ľavý - pravý symetrickým (XLR) alebo nesymetrickým (jack) káblom do vstupov koncového zosilňovača L/R, (power amplifier). Pozor s koncového zosilňovača použijete speaker (silové) káble, nie linkové, aké sa používajú z gitary do komba!

S týmto som sa častokrát stretol a aj napr. pri prepojení gitarovej hlavy s reproboxom, veľa ľudí nesprávne a nebezpečne používa linkový jack/jack kábel.

Vo všeobecnosti sa traduje že cca do 200W na kanál stačí použiť speaker kábel s jadrom 1,5 mm a nad 200W už 2,5 mm. Všetko treba dobre a poctivo (spoľahlivo a pedantne) prepojiť ako treba a mixpult ako aj koncový zosík stiahnite pred zapnutím na nulu. Ďalšia dôležitá vec je, aby korešpondoval výkon a ohmáž zosilňovača s výkonom a impedanciou reproboxov.

Vo všeobecnosti by mala byť ohmaž zosíka a reproboxov rovnaká alebo taká, že reproboxy maju väčšiu ohmaž ako zosík ale nikdy nie naopak!!!

Ďalej je vhodné a potrebné, aby reproboxy mali určitú "výkonovú rezervu" oproti zosíku, niečo ako ke%d výťahy majú rezervu na nosnosť (váhu). Sú rôzne úvahy a debaty, že aká by tá rezerva mala byť. Vo všeobecnosti aspon 1/3 až dvojnásobok. Pri zvučení akcie, ak nie je k dispozícii vyvýšené pódium, je dobré reproboxy zdvihnúť vyššie pomocou statívou (stojanov)...

Nabudúce si rozoberieme detailnejšie veci k jednotlivým častiam P.A. systému...

Obrázok

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Mixpult (zmiešavací pult)

Tvorí jednu s najdôležitejších súčastí P.A. systému. pri voľbe "aký mix" je dôležité si ujasniť, koľko vstupov budeš potrebovať (aj s nejakou to rezervou) a pri tomto aj rozlíšiť, koľko s toho bude treba symetrických (XLR) pre mikrofóny a koľko linkových MONO, prípadne pre klávesy alebo gitarový/basový processor aj STEREO vstupov.

Ak mám jasno so vstupmi bolo by dobré pozerať aj na kvalitu vstupných trimrov (ide o čistotu signálu = odstup šumu od signálu). Väčšina superlacných mixpultov má práve problém, že tieto vstupné jednotky sú podradné a nekvalitné. Je jasné, že vždy je to o cene, ale aj tu sa nájdu rozdiely a len chcem upozorniť, že nie vždy treba pozerať na holú cenu, ale aj na parametre a niele parametre v relácii koľko to má vstupov.

Ďoležitým prvkom je aj organizovanie korekcií na jednotlivých vstupoch. Pre klávesy a gitaru, či basu by na zmiešanie stačili aj basy a výšky, ale napr. pre spev (mikrofónne vstupy) by určite potrebovali aj ovládač stredových frekvencií.

Potrebnou vecou na mixpulte môže byť aj prítomnosť efektovej slučky pre pripojenie efektu/multiefektu pre spev a vokály a monitorovacej cesty pre odposluchy.

Ak chcete kúpiť mixpult so zabudovaným efektom/multiefektom napr. pre spev, pozor na to! Väčšinou u lacných mixoch nejde o nič svetoborné ale to už je na posúdení ceny a kvality.

Rovnako môže mixpult obsahovať aj finálny ekvalizér pre celkovú úpravu korekcií zvuku (býva viacpásmový), aj keď toto skôr nie je pravidlo. Tu treba najskôr čo najlepšie nastaviť zvuk pri tzv. "nulovom nastavení" tj. keď je cely ekvalizér v lineárnom nastavení, tj. žiadna frekvencia nie je ani pridaná ani ubraná a až potom podľa potreby jemne upravovať.

Pri nastavovaní vzájomných pomerov hlasitostí nástrojov a spevov na jednotlivých šablách (fáderoch) je lepšie držať sa cca "nulového nastavenia". Nie je dobré, ak sú napr. vstupy škrtené a master hlasitosť kôli tomu tlačená hore.

Výstupy z mixpultu sa väčšinou pripájajú na vystup koncového zosilňovača, aj keď sa častokrát medzi mix a koncák zaraďuje master ekvalizér (ak nie je súčasťou mixpultu) a aj zvukár (kapela) cíti jeho potrebu. Za mixpultom tiež môže byť zaradený nejaký maximizér (typu BBE atd...)

Kabeláž týchto zariadení až po koncový zosík je buď linková nesymetrická alebo symetrická alebo symetrická cez XLR káble. Pozor, ale signál za koncákom už ťaháme silovými speaker káblami, ako som to už v predchádzajúcom príspevku prízvukoval...

http://www.peavey.com/.../series/699/PV ... B%20Series

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

POWERMIX

V krátkosti spomeniem ešte voľbu (možnosť) použitia v P.A. ozvučovacom systéme namiesto samostatného mixpultu a koncového zosilňovača zariadenie, ktoré má toto všetko v jednom, tzv.: POWERMIX (mixpult s výkonovým zosilňovačom).

Výhoda je, že netreba nič prepájať mixpult a koncák sú spojené natrvalo od výrobcu v jednom zariadení a okrem toho sú (alebo by aspoň mali byť) ako sa hovorí na seba napasované.

Obrázok

Komplet Pro Audio sekcia: http://www.peavey.com/.../index.cfm/cat ... ro%20Audio

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

POWER AMPLIFIERS

Koncový zosilňovač tvorí hnaciu jednotku P.A. systému a samozrejme najviacej ovplyvňuje výkon celého systému. Aj keď nesmieme zabúdať, že aj "napasovanie parametrov zosilňovača a reproboxov" hrá významnú rolu.

Dôležitou vecou, ktorú si okrem výkonu (RMS) všímajte je aj fakt v akej ohmáži dokáže zosilňovač pracovať, lebo to je dôležité. Vždy toto zlaďujte s ohmážou reproboxov tak, aby podľa možnosti bola ohmáž rovnaká, prípadne môže byť ohmáž reproboxov vyššia ale nikdy nie naopak!!! Pri zapínaní a vypínaní P.A. systému majte vždy hlavnú master hlasitosť stihanutú na minimum a určite používajte na prepojenie zosilňovača a reproboxov vhodné silové (speaker) káble a v nijakom prípade káble linkové (nástrojové)...

Obrázok

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

REPRODUKTOROVÉ BOXY (REPROBOXY)

Ide o skrinku (skrinky, boxy), v ktorých sú zabudované reproduktory = meniče. Ako som spomínal už pri koncových zosilňovačoch, je dôležité zladiť ohmáž a výkon s reproboxami ako aj zohľadniť iné aspekty, takže:

Pre zopakovanie: Dôležitou vecou, ktorú si okrem výkonu (RMS) všímajte je aj fakt v akej ohmáži dokáže zosilňovač pracovať, lebo to je dôležité. Vždy toto zlaďujte s ohmážou reproboxov tak, aby podľa možnosti bola ohmáž rovnaká, prípadne môže byť ohmáž reproboxov vyššia ale nikdy nie naopak!!! Pri zapínaní a vypínaní P.A. systému majte vždy hlavnú master hlasitosť stihanutú na minimum a určite používajte na prepojenie zosilňovača a reproboxov vhodné silové (speaker) káble a v nijakom prípade káble linkové (nástrojové)...

Prehľad najznámejších reproboxov značky PEAVEY:

- Impulse® Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... 81/Impulse®%20Series

- HiSys Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... 1246/HiSys

- Elements™ Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... 4/Elements™%20Series

- EU™ Series
http://www.peavey.com/products/index.cfm/series/680/EU™%20Series

- PR® Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... R%20Series

- PV® Series
http://www.peavey.com/products/index.cfm/series/683/PV®%20Series

- PVX™ Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... s/1126/PVX™%20Series

- QW® Series
http://www.peavey.com/products/index.cfm/series/685/QW®%20Series

- SP® BX Series
http://www.peavey.com/products/index.cfm/series/1098/SP®%20BX%20Series

- Versarray™ Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... /Versarray™%20Series

- Eurosys Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... s%20Series

- Messenger PRO™ Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... nger%20PRO™%20Series

- Messenger UL Series
http://www.peavey.com/products/index.cf ... L%20Series

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Vyberáme prvú elektrickú (elektrofonickú) gitaru

Dnes by som ponúkol krátke zamyslenie a návod, ako rozmýšľať pri kúpe svojej prvej elektrickej gitary. Najskôr poznámka v tom zmysle, že názov "elektrická gitara" nie je správny ale zaužívaný. Podľa princípu ako funguje ide o elektrofonickú gitaru.

V prvom rade ak ide o prvý nástroj tejto konštrukcie a vy ste boli dovtedy zvyknutý hrať na akustike, voľte nástroj relatívne čo najjednoduchšej konštrukcie, hlavne v rámci kobylky a úchytu strún. Vyhnete sa potom určitým kompikáciám, čiže doporučuje buď pevnú kobylku alebo tremolo opreté o telo gitary, nie zavesené.

Čo sa týka snímačov to je iná vec. V princípe sú na výber jednocievkové snímače (single coil) alebo dvojité tzv. "humbuckery". Rozdielnosť je vo farbe zvuku a ich sile (výstupná citlivosť). Klasika sú 3x single coil (Fender typ) alebo 2x Humbucker (Gibson LP napr.) alebo určitá kombinácia oboch tj. vzadu 1x humbucker a v strede a pri hmatníku single coil. Toto sú napr. FAT stratocastre alebo rôzne hybridné modely superstraty, ale dnes už existuje veľa tvarov a konštrukcií.

Takže rada na začiatok, vyberajte čo najnednosuchšiu funkčnosť a stavbu, žiadne horné zámky, zavesené tremolá a podobne. Aj keď časom aj toto je dobré vyskúšať...

http://sk.wikipedia.org/wiki/Elektrická_gitara

Elektrická gitara - Electric guitar / Vybrané s článku:
http://www.mladyvedec.sk/archiv/archiv- ... agind.html

Zatiaľ čo klasická – akustická – gitara vydáva zvuky vďaka dutej časti nástroja, v ktorej sa rezonanciou zosilňujú kmity spôsobené brnknutím do strún, elektrická gitara nemá dutú časť, ktorá by rezonovala. Miesto toho sú kmity kovových strún snímané elektrickými snímačmi, ktoré menia mechanický impulz na elektrický signál. Tento signál sa potom zosilňuje a pomocou reproduktorov sa prevádza na zvuk.
Snímač elektrickej gitary tvorí cievka, ktorá je navinutá na malý permanentný magnet. Magnetické pole tohto magnetu indukuje severný a južný pól v tej časti kovovej struny, ktorá sa práve nachádza nad magnetom. Táto časť struny potom vytvára svoje vlastné magnetické pole. Ak hráč brnkne na strunu, začne struna kmitať. Keďže sa struna pri týchto kmitoch pohybuje vzhľadom na cievku, vytvára sa v jej okolí nestacionárne magnetické pole. Toto pole je príčinou vzniku indukovaného prúdu, ktorý vzniká v cievke. Struna kmitá k cievke a od nej. Indukovaný prúd mení smer rovnakou frekvenciou ako kmity struny a prenáša tieto kmity do zosilňovača a reproduktora.
Na rôznych typoch elektrických gitár nájdeme rôzne zoskupenia snímačov. Tie bývajú spravidla umiestnené v skupinách blízko uchytenia strún na širokej časti tela gitary. Skupiny snímačov, ktoré sa nachádzajú bližšie pri kobylke, zachytávajú lepšie vyššie frekvencie. Snímače, ktoré sú najďalej, nižšie frekvencie. Na tele gitary sa nachádza aj prepínač, pomocou ktorého môže hudobník ovplyvňovať, ktorá skupina snímačov vysiela signály do zosilňovača a reproduktorov.



Predchádzajúci

Späť na Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

cron