Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra GuitarMania Gitarové cvičenia a špeciálne techniky Harmonické postupy a stupnice

Harmonické postupy a stupnice

...podrobnejší popis rôznych cvičení a techník pre každého

Poslať 04 Feb 2011, 12:26
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
urmo, musim povedat, ze napad s arpeggiom cez akordy sa mi paci. Vcera som to skusal podla toho ako si radil. Funguje to dobre :)

Poslať 04 Feb 2011, 12:42
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Ja sa vratim k tomu urmovemu prikladu:

|| Dmaj7 / Emi7 - A7 ||
||: d f# a c# - | e g h d c# a g e l|

Ako to som myslel, ze ti je jasne, ze hrat tony akordu mozes do identicky akordov vzdycky, ved z nich sa skladaju...

analyza:
Dmaj7 = d f# a c# (zakladny tvar akordu)
Emi7 = e g h d (zakladny tvar akordu)
A7 = c# a g e (obrat akordu)

ako uz pisal dolezie je ten prechodovy ton, v tomto pripade prva cast taktu konci "d" tonom, tak sa javi najbizsi logicky ton v novom akrde prave "cis", ale mohol by byt aj napr. "e" s tym ze ten sled tonov potom by bol: e - cis - a - g …

alebo ak technika dovoli vyskusaj nieco podobne, len s vyuzitim triol:

|| Dmaj7 / Emi7 - A7 ||
||: d f# a … c# d f# | g e d … h g e .-. c# a g … e c# a l|

alebo triolu strieda stvrtova nota:

||: d f# a - c# | h g e – d .-. c# a g … e l| a moznosti je vela, podla toho ci pojdes nahor alebo nadol...

Poslať 04 Feb 2011, 14:13
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Dakujem, urcite vyskusam, je mi to uplne jasne co pises. Daco mi technika dovoli, daco nie :D. Ale trioly urcite, ak to nebude hellspeed. Ano, je mi uplne jasne, ze tony, ktore obsahuje akord tam v rozklade musia pasovat, len som sa na to nikdy nepozeral zatial tak, ze prave arpeg. moze byt cast sola (aj ked zasa viem, ze u metlakov to je uplne bezne lestit hmatnik zhora nadol a opacne v arpeggiach).
Marian, som sa este chcel opytat, ci pripravujes aj pokracovanie do casti Teoria ohladom improvizacie na priklad Ami-Dmi-Emi (zakazal si miesat sa tam, tak respektujem).
Este jedna otazka - zvyknu sa arpeggia hrat aj sposobom obmienania cez trioly alebo sesnastinky (mam na mysli nieco take ako ked sa hra stupnica, napr. Emol - e,f#,g-f#,g,a-g,a,h-.... - neviem ako sa to vola odborne)?

Poslať 04 Feb 2011, 14:17
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

V temach budem pokracovat, len nestiham a pravdu poviem potrebujem si par dni oddychnut. Posledne dva tyzdne som dost tvrdo pracoval na novych videach do mojej skoly na internete na You tube pre zaciatocnikov

http://www.youtube.com/user/marianguitarsk

a tiez firemny kanal
http://www.youtube.com/user/lidlmusic

Strasne to zere cas, skoro nespavam, to musim aspon trochu zmenit...

Poslať 04 Feb 2011, 14:33
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Vidno za tebou kus poctivej a zasluznej roboty. Ano, urcite nacerpaj silu pre dalsie prispevky, na ktore sa iste tesi mnoho z nas...

Poslať 04 Feb 2011, 19:45
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Áno, ako štyrioči správne poznamenal, študujem Jazzgitarre v rakúsku, ale to nič nemení na tom, že cvičiť sa má správne, a to platí pre všetkých, nie len pre študentov. Zámerne sa od určitej doby vyhýbam mudrovaniu na nete, ale keď už sme začali, je to v poho. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať že účel cvičenia ako takého neni len svalová pamať v ruke, ale správnym cvičením sa všetky veci dostávajú do ucha. Keď niekto nesprávne cvičí, nesystematicky, nelogicky, nie len že získa človek zlozvyky do ruky, ale bude mať totálny chaos v uchu :) To cvičenie ktoré som dal je len jedno veľmi jednoduché cvičenie, netreba v tom hľadať muziku. Dá sa to rozpracovať do všetkých možných podôb a dá sa to cvičiť 2 roky každý deň :)

Čo sa týka "môjho príkladu", preto idem z D na CIS, aby som sa naspäť vrátil na základný tón, kedže cvičím rozklady od ZÁKLADNÉHO TÓNU a snažím sa udržať logiku. Ak by som išiel na E a potom dole, tak sa dostanem na FIS, čo je tercia od D a rozklady od tercie predsa budem cvičiť až zajtra :) A toto je presne to dôležité, nerobiť si v cvičení náhodné veci, lebo potom nastáva chaos v uchu aj v ruke. Treba si dať prísne obmedzenia a cvičiť veci zvlášť, potom keď príde na real hranie tak sa to oveľa ľahšie spája, lebo človek presne vie ako mu to zazneje :)

Poslať 04 Feb 2011, 23:12
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

urmo, ale v ramci toho, co si napisal, by som ja osobne doporucoval pre uplnych zaciatocnikov v tejto faze este jednoduchsie postupy, myslim prvotne, hrane napr. na stvrtovu dobu, obycajne rozklady akordov, najskor kvintakordov, potom septakordy atd... nech to je uplne lopatisticke a jednuduche... :arrow:
Inak myslim, ze vsetky rady tuto na fore, ktore zaznievaju su doporucenia, nie modly, takze urcite uvidam aj dasie skusenosti od ostatnich, ak teda sa citia v tejto sfera aspon trochu doma... 8)

Poslať 05 Feb 2011, 12:39
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Určite, je to individuálne :wink: Metronóm treba dať na 40 a cvičiť :)


Poslať 06 Feb 2011, 13:13
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Tak potom treba cvičiť podľa kuchynských hodín, tie idú na 60. :D Ešte ma napadlo, že vlastne teraz sa bavíme o obyčajných rozkladoch akordov, žiadne sweep pickingy ani nič podobné. To som možno mal povedať skôr, lebo podaktorí majú tendenciu mýliť si to hneď ako niekde vidia slovo arpeggio :)
...all that we learn this time, is carried beyond this life.
http://www.jazzpiestany.sk
http://www.kug.ac.at

Poslať 06 Feb 2011, 14:52
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Nooo, ved jasne to je s uplne ineho sudka, ja tiez dufam, ze sa bavime teraz o najzakladnejsich veciach...
Mozno by nebolo zle, samozrejme, keby si bol ochotny, ze by si zopar ukazok aspon audio sem hodil o ktorych si pisal...
Mne by to pomohlo velmi casovo, lebo idem na sirokom fronte a nestiham, pamatas na nas rozhovor o gitarovej skole v PN pripadne na webe?
Len pre info, pracujem s jednym programatorom na programe (ten je jeho, ja tam riesim presnost a system a samozrejme rozsah atd, on programuje), kotry bude ustrednou sucastou nase novej stranky...
Mala by to byt domena www.marianguitar.sk a nazov stranky "Gitarova univerzita", tak by mozno nebolo od veci, keby si sa stavil a pokecali by sme, ved si to aj slubil, ze vo februari budes v PN???
Naposledy upravil marianguitar dňa 07 Feb 2011, 12:49, celkovo upravené 1

Poslať 07 Feb 2011, 09:21
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Pani, tak som cez vikend trocha pocvicil tie arpeggia ako ste mi ukazali par moznosti a popri tom mi ponapadali aj niektore dalsie zaujimave variacie.
Co sa tyka tempa, tak v pohode som trioly stihal s metronomom niekde okolo 92-96 bpm (teda na 1 dobu 1 triola, nie na kazdu dobu 1 ton :D ). Akurat este neviem, kam by som sa mal dostat -co do rychlosti. Alebo co je podla vas hlavnym zmyslom a cielom takehoto cvicenia? Svalova pohybova pamat, co spominal urmo? Lebo som si vsimol na sebe, ze po x hodinach prsty chodili po strunach a prazcoch same, dokonca som ani nepotreboval pozerat na hmatnik...

Poslať 07 Feb 2011, 12:51
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

To je uplne normalne, ze cim pravidelnejsie /nie viacej!/ cvicis, tym mas ruky "hladsie" na hmatniku, vacsia istota, presnost, nadhlad...
Ale zase drilovanie do nemoty, stoj co stoj nema zmysel, aj zajtra je den... :lol:

Poslať 07 Feb 2011, 13:01
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Cieľom je mať dobrú orientáciu na hmatníku a všetko s tým spoločné vo všetkých tóninách. Keď cvičíš len túto ii-V-I len v jednej tónine, je jasné, že zachvíľu to vieš hrať automaticky, ale tak musíš hrať všetky tóniny od všetkých tónov všetky tempá atď. Automaticky, ale nie mechanicky. Vôbec toto celé sa volá vertikálne hranie, a cieľ je opisovať harmóniu. A v konečnom dôsledku si vycvičíš nejaký 'natural sense' ako viesť lajny, ukončovať frázy a mať dobrý výber tónov. Každý dobrý gitarista takto do určitej miery hrá, je jedno či je rockový alebo jazzový, len niekto to používa viac, niekto menej. Napr. Andy Timmons je veľký pán :D
...all that we learn this time, is carried beyond this life.
http://www.jazzpiestany.sk
http://www.kug.ac.at


PredchádzajúciĎalší

Späť na Gitarové cvičenia a špeciálne techniky

cron