Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra GuitarMania Gitarové cvičenia a špeciálne techniky Harmonické postupy a stupnice

Harmonické postupy a stupnice

...podrobnejší popis rôznych cvičení a techník pre každého

Poslať 01 Feb 2011, 16:24
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Prosim, vysvetlite mi niekto nejako zrozumitelne (ak to pojde), ako sklbit dohromady harmonicky akordicky postup so stupnicami a stupnicovymi prstokladmi a ako to cele pouzit pri hrani sola.
Dam taky jednoduchy priklad, lebo sa neviem presne vykoktat co chcem:

Majme sled akordov Dmaj7, Emi6 (alebo Emi7) a A7 (potom dookola, taka volovina v podstate, no na priklad moze sluzit). Otazky su:
1. Ake stupnice + prstoklady mozem pouzivat pri jednotlivych akordoch (to by som mozno este z Marianovych vykladov teorie nejako asi poskladal - tie stupnice)?
2. Co robit, kam ist, ako prejst a kde zacat, ked sa zmeni z Dmaj7 na Emi7, atd.?
3. Posuniem sa z "boxu Dmaj7" do "boxu Emi7" v tomto pripade (atd.) s prislusnym prstokladom vhodnej stupnice?
4. Co dalej? Ako to poprepajat, rozsirit, ...?
Rad by som to videl nazivo.

Ak by niekto vedel toto nejako rozumne opisat, pripadne prilozit link/priklad trebars s vyssie uvedenou sekvenciou akordov ako jednoduchu video ukazku (mozno tu taka aj je, len som to zatial nenasiel) s vysvetlenim v zmysle vyssie uvedenych bodov, bol by som velmi vdacny.
Este jedna otazocka: vy, co hrate dlho a vela, ovladate vsetky mozne aj nemozne stupnice? Rad by som sa viac zorientoval, lebo cim viac info ziskavam, tym sa mi zda, ze som vacsi magor z toho celeho. Vopred dakujem.

Poslať 01 Feb 2011, 17:13
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Ako mas tam moc otazok a viacero nejasnosti vo formulacii. Odpoved na toto je prilis viacsmerna a nie je to na pisanie, to by som zabil pol dna...
Taketo veci su skor na osobnu konzultaciu, len dobre prestudovat si toi co pises a upresnit tvoje otazky je tak na hodinu, takze navrhuje skype telefonat, ked budeme mat obaja trochu viac casu... :idea:

Poslať 02 Feb 2011, 10:16
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Marian, mame cas (v praci Skype nemam a vecer doma sa ku compu nedostanem :cry: ). Tak co keby sme to rozpitvali postupne od zaciatku po malych krokoch? Ak som dal nevhodny priklad, kludne to mozes upravit, ci zmenit, ak by si mal chut a hlavne cas sa tym takto zaoberat. Mozno to pomoze aj inym, ktori maju podobnu kopu otazok a nejasnosti.
Napis prosim, co treba upresnit a vyjasnit. Kedze tymto zalezitostiam na rozdiel odo mna rozumies, pytaj sa konkretne Ty a ja skusim odpovedat alebo aspon napisat, co si myslim/co som chcel naznacit.
Tesim sa na takuto lekciu. Je mi uplne jasne, ze osobny kontakt ako navrhujes by bol najlepsi (asi predsa len dakedy za Tebou do PN zajdem aj kvoli gitare), no bohuzial existuju iste obmedzenia cez ktore momentalne nemam prostriedky sa preniest. Musim vyckat vhodny cas...
Dakujem vopred. M.

Poslať 02 Feb 2011, 10:48
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

madl, v prvom rade hned ten priklad sledu akordov: sled akordov Dmaj7, Emi6 (alebo Emi7) a A7
to uz je takmer nezmysel, tak bud bude Emi6 za Dmaj7 alebo tam bude Emi ale potom vyber stupnice, resp. sposobu improvizacie bude iny...
Mal by si tu pozriet tu velku temu o improvizacii, vela toho, na co sa pytas je tam, aj s prikladmi... :wink:

Poslať 02 Feb 2011, 11:59
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Dobre, tak povedzme ze tam bude obycajne Emi, nech sa to nekomplikuje.
Nuz, hned idem prestudovat tu temu o improvizacii...

"S odstupom casu: fuu, to bude fuska to cele prejst a pochopit, no je to vyborne a detailne spracovane. Ked k tomu das aj video ukazky :smile_klobuk_dolu: Nevsimol som si tuto temu skor, tak sorry za moje blbe otazky..."

Poslať 02 Feb 2011, 19:38
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Výber stupníc bude: Dmaj7 iónska, Em7 dórska, A7 mixolydická. Sú aj iné výbery, ale na začiatok toto úplne stačí. Že prečo, tak to je na dlhšiu debatu. Keď si čekneš tóny, je to v podstate aj tak jedna a tá istá stupnica D iónska, ale ak chceš hrať cez akordy tak je lepšie rozmýšľať takto. Na druhej strane pri hraní cez akordy by som sa zozačiatku skôr zameral na rozklady. Cvič skorej to a stupnice daj do toho neskôr až budeš mať jasno.

Príklad cvičenia ||: Dmaj7 | Em7 A7 :||

Máš dva takty stále dokola, hraj 4 osmičky na akord, s tým že Em7 zahráš zdola hore po septímu a prejdeš na najbližší možný tón z A7 (a to na terciu c#). Od nej dole a až sa dostaneš znova k základnému tónu D. Samozrejme toto sú septakordy, dajú sa cvičiť aj kvintakordy podobným spôsobom.

||: d f# a c# - | e g h d c# a g e:||

Poslať 02 Feb 2011, 22:28
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Tak ako napisal urmo, preto som ta stopol, ked si v priklade uvadzal ze Dmaj7 a potom Emi7 "alebo Emi6" co je dost podstatny rozdiel a A7,,,
ono, ak by si chcel postihnut !kazdy tona stupnice - v tvojim pripade od D, tak komplet akordova zostava na kazdy stupen by bola:
Dmaj7 iónska
Em7 dórska
Fis m7 frygicka /paralelny mol k dominante/
Gmaj7 lydicka /paralelny mol k subdominante/
A7 mixolydická
Hmi7 aiolska /paralelny mol k tonike/
Cis m7/5 lokrijska

... ale myslim urmo, ze aj txy aj ja mu to rubeme prilis vysoko. Otazka znie, ako pozna intervaly, stupnice akordy a vztahy medzi nimi ???

Poslať 02 Feb 2011, 23:27
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

aké vzťahy? nechápem :)

To, že ako plynulo prechádzať zo stupnice do stupnice, o tom sa nejak teoretizovať nedá, jedine si uvedomiť ktoré tóny sú pre daný akord funkčnejšie než ostatné, a to už každý sa musí stupničky naučiť sám a hlavne počúvať muzikantov. Nedá sa to hrať na náhodu. A tiež to záleží od štýlu, bluesman rocker tam bude hrať uplne niečo iné než jazzman, alebo country muzikant... :wink:

Poslať 03 Feb 2011, 01:57
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

urmo píše:
aké vzťahy? nechápem :)

To, že ako plynulo prechádzať zo stupnice do stupnice, o tom sa nejak teoretizovať nedá, jedine si uvedomiť ktoré tóny sú pre daný akord funkčnejšie než ostatné, a to už každý sa musí stupničky naučiť sám a hlavne počúvať muzikantov. Nedá sa to hrať na náhodu. A tiež to záleží od štýlu, bluesman rocker tam bude hrať uplne niečo iné než jazzman, alebo country muzikant... :wink:


No ved vztahom rozumiem aj to co si napisal, tj. akordy a ich tony - s ktorych sa skladaju a stupnice ktore na nich vznikaju, myslel som na podstatu toho, pretoze pochybujem, ze on si v tomto stadiu svojho badania uvedomuje, ktore tony su pre dany akord funkcnejsie a ktore nie a presne ako pises vela na tom nesie stopy aj styl a zaner... :wink:

Poslať 03 Feb 2011, 09:00
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Dakujem urmo a Marian,
aby som dal na rovinu pochybnosti o mojich doterajsich hudobnych teoretickych vedomostiach, tak sa cestne priznavam, ze (urcite nie tak dobre, spolahlivo a rychlo ako vy) ako samouk (na nete je toho spusta, koniec-koncov cerpal som aj z tohto fora) som sa naucil intervaly, stupnice, niektore dolezite akordy a niektore vztahy medzi nimi. Dokonca mi je celkom jasna aj harmonizacia stupnic na terciovom principe aj do vyssich urovni (ked vznikaju akordy typu 7, 9, 11, ...). No z fleku zatial neviem reagovat, potrebujem papier, ceruzu a cas - to je asi praxou.
Samozrejme, nie vzdy sa viem vykoktat terminologicky presne, nakolko nie som profik v hudobnej oblasti a zaujimam sa cisto amatersky, ako hobbik - proste paci sa mi to no som iba zaciatocnik.
Kedze vsak nemam taku zrucnost a prax a niektore veci si jednoducho neviem celkom predstavit (hlavne prakticky, teda pri hre), pytal som sa trocha zosiroka (samozrejme som pocul o modoch stupnic a ako som hned spominal, na ten priklad by som aj ja napasoval tie mody, ktore spominal urmo).
Tomu, co ste zatial obaja napisali, celkom rozumiem a na rady a odporucania sa budem musiet pozriet prakticky. Som vsak skor typ, ze radsej raz vidiet a pocut ako 10x o tom citat, takze tym mi to potrva dlhsie to prekusnut. Ako hovorim, a nehanbim sa za to, neviem toho vela, no bavi ma ucit sa nove veci (iba tak pre seba) a som vdacny za kazdy hint, help ci ine podnety.
Kludne mi mozte nakladat, ked zacnem stracat nit, tak vas upozornim. Zaroven este musim prestudovat dopodrobna Marianovu skolu teorie ohladom tejto problematiky. Zatial dakujem.
Naposledy upravil madl dňa 03 Feb 2011, 09:03, celkovo upravené 1

Poslať 03 Feb 2011, 09:02
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
marianguitar píše:
No ved vztahom rozumiem aj to co si napisal, tj. akordy a ich tony - s ktorych sa skladaju a stupnice ktore na nich vznikaju, myslel som na podstatu toho, pretoze pochybujem, ze on si v tomto stadiu svojho badania uvedomuje, ktore tony su pre dany akord funkcnejsie a ktore nie a presne ako pises vela na tom nesie stopy aj styl a zaner... :wink:

Tu mas pravdu, zatial este neviem rozlisit alebo si uvedomit "ktore tony su pre dany akord funkcnejsie a ktore nie". O zanri mi je to jasne (osobne som zamerany viac na rock, hard&heavy).

Poslať 03 Feb 2011, 13:13
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR


Poslať 03 Feb 2011, 14:04
madl nováčik
nováčik

Príspevky: 49
Bydlisko: BA
Samouk s takou praxou a vedomostami = alebo niekedy je >> ako profik :wink:. Ja len obdivujem, ked citam co si popisal a pozeram co si pripravil pre nas co maju zaujem o hudbu (a zadara! v podstate). 3x:kalap_dolu:. Myslim si, ze ucrite by ste sa nestratili ani na Berklee CM.

Poslať 03 Feb 2011, 14:10
styrioci Obrázok užívateľa
ADMIN

Príspevky: 2269
Bydlisko: Kosice

myslim, ze urmo studuje/studoval v rakusku..
Obrázok


Ďalší

Späť na Gitarové cvičenia a špeciálne techniky

cron