Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória Odvodenie pentatonik - päťtonovych stupnic

Odvodenie pentatonik - päťtonovych stupnic

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Prvotne odvodenie vsetkych stupnic je mozne ak postavime nad seba 5 tonov po kvintach,
( pozri detaily na linke: http://www.lidlmusic.sk/?id=223 Gitarova univerzita - 2 prirodzena a bluesova pentatonika )
napr: " C - G - d - a - e1 " a "vopcham" ich do rozsahu jednej oktavy: C- D - E - G - A,
V rozsahu malej oktavy by to boli tony: c - d - e - g - a.
Tymto dostaneme prvotnu prirodzenu pentatoniku
(natrural pentatonic), od ktorej potom v podsate odvudzujeme vsetky stupnice, nielen pentatoniky.
Pentatoniky vznikajuce na jednotlivych stupnoch tejto prirodzenej pentatoniky su:
I.stupen: od c = c - d - e - g - a (prirodzena pentatonika)
II.stupen: od d = d - e - g - a - c (pentatonika II.stupna)
III.stupen: od e = e - g - a - c - d (kausika = noc)
IV.stupen: od g = g - a - c - d - e (mehga = rano)
V.stupen: od a = a - c - d - e - g (bluesova pentatonika)
Ak tieto pentatoniky postavime na jeden spolocny zakladny ton, napr. "c" a pri odvodeni ostatnych tonov zachovane intervalovu skladbu, potom mozeme porovnavat rozdiely medzi nimi:
I.stupen: od c = c - d - e - g - a (prirodzena pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 3 - 5 - 6
II.stupen: od c = c - d - f - g - b (pentatonika II.stupna) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 7b
III.stupen: od c = c - es - f - as - b (kausika = noc) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 6b - 7
IV.stupen: od c = c - d - f - g - a (mehga = rano) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 6
V.stupen: od c = c - es - f - g - b (bluesova pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 5 - 7b
-
Vidime jasne rozdiely v intervaloch na jednotlivych stupnoch ako aj pomery intervalov k zakladnemu tonu:
Vysvetlivky pouzitych skratiek:
v = velka, m = mala, č = čista, zv = zvacsena, zm = zmensena
1= prima, 2 = sekunda, 3 = tercia, 4 = kvarta, 5 = kvinta, 6 = sexty, 7 = septima
Stupne: I. = prvy stupen, II. = druhy stupen, III. = treti stupen, IV. = stvrty stupen, V. = piaty stupen
Zakladny ton (najnizsi, zhodny s pismenovym nazvom stupnice, v nasom priklade nizsie = c)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Prirodzena pentatonika
stupne: I. II. III. IV. V.
I.stupen:c - d - e - g - a
interval medzi tonmi: - v2 - v2 - m3 - v2
interval od zakl. tonu: - v2 - v3 - č5 - v6

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pentatonika II.stupna
stupne: I. II. III. IV. V.
II.stupen: c - d - f - g - b
interval medzi tonmi: - v2 - m3 - v2 - m3
interval od zakl. tonu: - v2 - č4 - č5 - m7

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaušika (indicka pentatonika oznacujuca noc)
stupne: I. II. III. IV. V.
III.stupen: c - es - f - as - b
]interval medzi tonmi: - m3 - v2 - m3 - v2
interval od zakl. tonu: - m3 - č4 - m6 - m7

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Méhga (indická pentatonika oznacujuca rano)
stupne: I. II. III. IV. V.
IV.stupen: c - d - f - g - a
interval medzi tonmi: - v2 - m3 - v2 - v2
interval od zakl. tonu: - v2 - č4 - č5 - v6

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bluesova pentatonika (blue tony na II. a V. stupni stupnice)
stupne: I. II. III. IV. V.
V.stupen: c - es - f - g - b
interval medzi tonmi: - m3 - v2 - v2 - m3
interval od zakl. tonu: - m3 - č4 - č5 - m7

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Spomeniem este menej znamu pentatoniku s nazvom HINDOLA (povodom tiez indicka). V teoretickych pracach sa dvodzuje od lydickeho modu vynechanim II. a V. stupna a znizenim VII. stupna o 1/2 ton, priklad:
C lydicka stupnica (modus): c - d - e - fis - g - a - h
vynechanie II. a V. stupna: c - e - fis - a - h
znizenie VII. stupna o 1/2 ton: c - e - fis - a - b


Oznacovanie intervalov v stupnicovom vzorci:
1 = cista prima (č1)
2b = mala sekunda (m2)
2 = velka sekunda (v2)
3b = mala tercia (m3)
4 = cista kvarta (č4)
5b = zmensena kvinta (zm5)
5 = cista kvinta
6b = mala sexta (m6)
7b = mala septima (m7)
7 = velka septima (v7)
8 = cista oktava (č8 )

Z
vyssie uvedenych pentatonik (I az V. stupen) sa nasledne odvodzuju stupnice sesttonove - hexatoniky.
Ale o tom ako na to, az v uvedenej teme o odvodeni hexatonik... :wink:
Naposledy upravil marianguitar dňa 05 Apr 2008, 09:30, celkovo upravené 2

Poslať 04 Apr 2008, 23:24
klocek Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 142
K tomuto tazko nieco dodat, snad len prakticke ukazky ale to som si vsimol, ze uz riesite v samostatnej kategorii gitarove cvicenia tu na diskusnom fore a aj na www.musicreport.sk
Este taka rada - poznamka k linkam, ktore si uvedol pri cviceniach na musicreporte. Pri tych linkach na pdf subory nas aj medzeri a preto to nejde otvorit. treba prepisat nazvy suborov a teda asi aj nanovo natiahnut na server bez medzier a potom to pojde.
Nech žije muzika a muzikanti!

Poslať 04 Apr 2008, 23:27
gumm Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 193
Bydlisko: Trenčín
No pre mna je to hotova veda ale snazim sa v tom trochu orientovat :oops:
Máme pred sebou stále a stále nové méty!

Poslať 26 Apr 2008, 11:47
matoo Obrázok užívateľa
nováčik
nováčik

Príspevky: 4
myslíím, že pre wšetkých lajkow... ako som ja.... bude lepšííí odkaz na tuuto super stráánku:

http://www.all-guitar-chords.com/chords-to-scale.php

stačíí tam zadať akee akordy hrááte... a ono wám to presne wyhodíí, ktoruu stupnicu môžte hrať....
Nezabudnite rozdelowať medzi mol a dur akordami... poprípade power akordami.... čo su 5-kowee...

Lepšiu pomôcku ako je táto už nikde nenáájdete 8)

Poslať 26 Apr 2008, 12:07
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

matoo píše:
myslíím, že pre wšetkých lajkow... ako som ja.... bude lepšííí odkaz na tuuto super stráánku:
http://www.all-guitar-chords.com/chords-to-scale.php
stačíí tam zadať akee akordy hrááte... a ono wám to presne wyhodíí, ktoruu stupnicu môžte hrať....
Nezabudnite rozdelowať medzi mol a dur akordami... poprípade power akordami.... čo su 5-kowee...
Lepšiu pomôcku ako je táto už nikde nenáájdete 8)


No co ti na to povedat. Ak by si sa na nase stranky lepsie pozeral, tak by si zistil ze tento link je tam uvedeny
http://www.lidlmusic.sk/?id=466
hned prve dve polozky:
* Guitar Scales Method * Chordbook *
Je to vyborna vec urcite, ale kto chce vidiet trochu viac a "za roh" tejto problematiky potrebuje viacej suvislosti a vedomosti. Akordy a stupnice su technicke zalezitosti, ktore maju svoje zakonitosti.
A to co si napisal, ze:
.....Nezabudnite rozdelowať medzi mol a dur akordami... poprípade power akordami.... čo su 5-kowee... sveci o tom, ze moc do hlbky tychto veci nevidis, bohuzial... :?

Akordy sa vobec nedelia len na dur a mol, to su dokonca len dva zo styroch zakladnych kvintakordov = trojzvukov a power akordy je kategoria postihujuca "sposob hry" pretoze power akordy v podstate (vsetky hrane v spojeni primy, kvinty alebo kvarty) "pravopisne" akordami v pravom slova zmysle nie su.
Ak zahram pover akord napr. A (na 5.prazci strune E a 7prazci struny A) tak toto nema atribut akordu - je to len dvojzvuk. A ak k tomu aj pridam oktavu, tak su to sice tri zvuky = trojzvuk ale len s duplovanym tonom o oktavu vyssie takze zase jesplna definiciu akoru.
Ale predpokladam, ze teba to nejak hlbsie nezaujima a preto je ti jedno taketo detailovanie. Ale neskor, ako vniknes celkove hlbsie do hry a pravidiel to urcite pocitis, ze je to potrebne vediet ak sa chces posunut... :wink:

Poslať 26 Apr 2008, 12:16
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

matoo píše:
Lepšiu pomôcku ako je táto už nikde nenáájdete 8)


Povedaal by som "nikdy nehovor nikdy"... :lol:
Vsetko je vo vyvoji... :!:
Chystam novu (sukromnu) stranku, kde budu vsetky veci pokope s dalsimi moznostami, len vseetko chce cas. Je to urcene pre ludi, ktori sa nielen ucia hrat ale aj pokrocilych pre zdokonalenie teorie aj praxe hry na gitaru.
Ak pri gitare vydrzis dlhsie, sam zistis v akom omyle zatial zijes. Fyzicke vyuzivanie tabuliek akordov a stupnic je jedna vec a postupne intuitivne vyuzivanie v praxi a improvizacii vec druha. Toto sa s tych tabuliek nenaucis... :wink:

Poslať 27 Apr 2008, 00:32
matoo Obrázok užívateľa
nováčik
nováčik

Príspevky: 4
jheeejda... sorry :roll: ...newedel som, že to tu už je (ten link) :( nič to... :wink:

aaaa... to stou gitarou máš prawdu... až takýý profíík nejsom... :oops: ...ale hrááwam na nej a učíím sa.... aaale myslím, že ako na začiatok tieto tabulky dosť pomôžu... teda... aspon mne.... bo wiem "improwizowať aj po sluchu" teda... tak scitom....ale proste neowláádam ešte wšetky stupnice naspameť....a táá teooria, čo ty twrdííš, tak to kým by som sa naučil... :roll:

nhooo a tak som zwedawý na tuu stráánku.... snáád zo mna sprawíí lepšieho gitaristu :D

Poslať 27 Apr 2008, 08:57
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

matoo píše:
jheeejda... sorry :roll: ...newedel som, že to tu už je (ten link) :( nič to... :wink:
aaaa... to stou gitarou máš prawdu... až takýý profíík nejsom... :oops: ...ale hrááwam na nej a učíím sa.... aaale myslím, že ako na začiatok tieto tabulky dosť pomôžu... teda... aspon mne.... bo wiem "improwizowať aj po sluchu" teda... tak scitom....ale proste neowláádam ešte wšetky stupnice naspameť....a táá teooria, čo ty twrdííš, tak to kým by som sa naučil... :roll:
nhooo a tak som zwedawý na tuu stráánku.... snáád zo mna sprawíí lepšieho gitaristu :D


Nikto netvrdi, ze sa musis nausit vsetky stupnice naspamat... :lol:
No aktvrdis, ze zacinas hrat na gitare, resp, ze sa ucis a pritom uz vies improvizovat, tak klobuk dole, lebo improvizacia (este zalezi aj to aka???) je pomerne narocna vec a vyzaduje nielen urcite znalosti ale aj skusenost a cit... 8)
A posledne, tu teoriu co som spominal, ta by mala gitaristu posunut dalej v rozhlade a hlbke znalosti a nasledne aj hry. Samotna teoria ti je nanic... :wink:

zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

marianguitar píše:
Ak tieto pentatoniky postavime na jeden spolocny zakladny ton, napr. "c" a pri odvodeni ostatnych tonov zachovane intervalovu skladbu, potom mozeme porovnavat rozdiely medzi nimi:
I.stupen: od c = c - d - e - g - a (prirodzena pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 3 - 5 - 6
II.stupen: od c = c - d - f - g - b (pentatonika II.stupna) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 7b
III.stupen: od c = c - es - f - as - b (kausika = noc) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 6b - 7
IV.stupen: od c = c - d - f - g - a (mehga = rano) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 6
V.stupen: od c = c - es - f - g - b (bluesova pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 5 - 7b


cize ak sa smiem spytat keby som hral c pentatoniku, tak:
mozem prechadzat medzi jednotlivymi modmi (stupnami)?,ak ano tak vlastne intervalovy vzorec bude (pre vsetky dokopy)
1-2-3b-3-4-5-6b-6-7b

??? uvazujem spravne?
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 27 Apr 2009, 00:40
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Neuvazujes. Cela pointa je v tom ze na kilo napriklad C7 mozeš zahrat jednu z tych danych pentatonik a je ich este ovela viac, ale v podstate cele ovodzovanie pentatonik, ako popisal jeden zamakany tipek je len o posuvani danych tonov hore-dole o polton od durovej pentatoniky.

Kazda ta pentatonika ma svoj "unique'' sound. Takze ich musis najprv velmi dobre napocuvat, nacvičit.

Akurat nechapem to rozdelienie a intervaloradie tych pentattonik. Podla mna je ovela lepsie sa stale tocit okoli istych hmatov a pentatonik.

I.stupen: od c = c - d - e - g - a (prirodzena pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 3 - 5 - 6
II.stupen: od c = c - d - f - g - b (pentatonika II.stupna) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 7b
III.stupen: od c = c - es - f - as - b (kausika = noc) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 6b - 7
IV.stupen: od c = c - d - f - g - a (mehga = rano) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 6
V.stupen: od c = c - es - f - g - b (bluesova pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 5 - 7b


Toto mi pride zbytocne a neprakticke pre improvizaciu, solistu co potrebuje hned hrat. Lebo ked sa clovek na to pozrie detailnejsie zisti, ze su vsetko pentatoniky:

I. Stupen - C dur (A mol)
II. Stupen - Bb dur (G mol)
III. Stupen - Ab dur (F mol)
IV. Stupen - F dur ( D mol)
V. Stupen - Eb dur (C mol)

- cize takyto je asi vyber pri hrani do C. Problem nastane ked kilo bude Cmaj(7,9,13) (C, E, G, H). V takom pripade sa nemoze pouzit ani jedna z tychto moznosti, ktora obsahuje ton Bb, pretoze v Cmaj7 mame ton H. Zase opacne do Cm(7,9,11,13) (C,Eb,G,Bb), nemozeme pouzit substituty, ktore obsahuju ton E pretoze v akorde je ton Eb. Jediny pripad kde sa toto da pouzit je akord C7 (C-E-G-Bb). Da sa to objasit z dovodu, ze pri dominantnych septakordoch su dovolene vsetky ciste aj alterovane tenzie (nadstavby akordu) - (b9,#9,#11,b13). Cize napriklad na akord C7, možme hrať aj ton Eb, aj ked je v akorde ton E preto. Prečo? Lebo ton Eb je tenziou #9, cize uz ho nepovazujeme za malu terziu ale nadstavbu akordu, ktora nam dava svojsky typ zvuku. Druhe objasnenie je prave mala tercia vzhladom k zakladnemu tonu C-Eb. Nazyvane Blue Note.

Cize taky trošku exkurz to detailu, ako to beriem ja. Pre jednoduchost by moj vyber bol napriklad v pope alebo rocku, kde o tenziach, septakordoch nie je moc reč, takyto:

C dur: Am (Cdur), Em (Gdur), pripadne Hm (Ddur) pentatoniky + Cm (Ebdur) - ale len na cisty C dur, nie na maj7.
C mol: Cm (Ebdur), Gm (Bbdur), pripadne Dm (Fdur) pentatoniky

Kazda z nich vzhladom k akordu bude mat iny sound, kazda ma vzhladom k akordu obsahuje typicke tenzie, treba pocvicit a vychytat farbu. Potom sa daju vsemozne kombinovat podla gusta vyberat a poziciavat navzajom. Samozrejme ku kazdej molovej pentatonike sa da prihodit este Blue Tone - zvacsena kvarta.

V podstate sa staci naucit kazdu pentatoniku vo vsetkych toninach vo vsetkych 5 polohach. Potom uz si clovek len vybera co zahra. Mozno niekomu bude uzitocne :wink: .

Poslať 27 Apr 2009, 11:33
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

urmo pekne zahustil to prvotne s pohladu "teorie a praxe" ale k slusnej hre je treba invenciu, napaditost a pestrost roznych technik a hlavne hudobne myslienky pre harmonie a aj sola to vsetko spojene castokrat v intuitivne okamzite napady /hlavne pri improvizacii/, takze ucit a zdokonalovat je vzdy co ... 8)

Poslať 18 Júl 2009, 11:03
hiro nováčik
nováčik

Príspevky: 7
Ludia prosim vas ja by som to potreboval vysvetlit uplne polopate lebo som z toho buf.

Teda toto sa mam nabiflit a od tohto tvoriť pentatoniky v inych stupnicach

I.stupen: od c = c - d - e - g - a (prirodzena pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 3 - 5 - 6
II.stupen: od c = c - d - f - g - b (pentatonika II.stupna) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 7b
III.stupen: od c = c - es - f - as - b (kausika = noc) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 6b - 7
IV.stupen: od c = c - d - f - g - a (mehga = rano) intervalovy vzorec: 1 - 2 - 4 - 5 - 6
V.stupen: od c = c - es - f - g - b (bluesova pentatonika) intervalovy vzorec: 1 - 3b - 4 - 5 - 7b

A vobec nerozumiem tym stupnom. co to je?
Tiez ma zaujima ako odvodim pentatoniku z normalnej stupnice.
A len sa chcem ujistit mozno to viem ale ako zistim v akej tonine sa hra nejaka pesnicka?

dakujem velmo :)

btw... ehhmm co je to kilo? :D

Poslať 18 Júl 2009, 13:49
spyros inventár
inventár

Príspevky: 820
Bydlisko: Vysoké Tatry

hiro píše:
Ludia prosim vas ja by som to potreboval vysvetlit uplne polopate lebo som z toho buf.


Nic si z toho nerob, aj podla mna je to velmi profersky napisane od Mariana a Urma. IMHO sa treba na hmatnik orientovat a nie na noty a tony :lol:
MusicMarket.sk - tvoj najoblubenejsi eshop :-)
Terazky hram: Fender Telecaster 52 Vintage, Fender Telecaster Jim Root, Tokai LesPaul Reborn

Poslať 18 Júl 2009, 17:55
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

spyros píše:
hiro píše:
Ludia prosim vas ja by som to potreboval vysvetlit uplne polopate lebo som z toho buf.


Nic si z toho nerob, aj podla mna je to velmi profersky napisane od Mariana a Urma. IMHO sa treba na hmatnik orientovat a nie na noty a tony :lol:


Ked to pišeš, stači si predstavt hmatnik. Neviem si predstaviát cloveka co by to mal nadrvene v hlave, bez toho aby to zahral :wink:

Poslať 05 Mar 2011, 01:23
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

V tomto prispevku

http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=11959#11959

som sa zmienoval o novej sukromnej stranke, dlho nic ale teraz sa asi predsa len zvidnieva na lepsie casy, lebo ta stranka sa rodi...

Zatial na docasnej domene,

http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?t=2330

kym sa nepostavi zaklad, je tomu tu na fore venovana samostatna tema... :wink:


Späť na Teória