Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória AKORDY, známy - nezámy to pojem.

AKORDY, známy - nezámy to pojem.

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Táto kategória je aj začínajúcim gitaristom asi najznámejšia. Väčšina z nás nimi začínala. Prvé hmaty podľa knížky. Ako na to? Ako sa to chytá? Ale vieme presne o čo ide? A ako sa teoretické odvodenia akordov prakticky aplikujú na 6-tich strunách gitary?
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 20:00, celkovo upravené 1

Lukas Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 234
Aby sa dalo hovoriť o akorde v pravom slova zmysle sú potrebné najmenej 3 tóny. Trojzvuk - kvintakord je súzvuk troch súčasne znejúcich tonov (naraz = harmonický, po sebe = melodický).

Jonso Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 180
Ahoj. Pridám k tomuto tiež niečo:

Trojzvuky - Kvintakordy - tvoria najjednoduchšiu formu z ktorej sa potom odvodzuje všetko ostatné. Akordy sa tvoria skladaním tercií z durových alebo molových stupníc. Sú štyri základné typy diatonických kvintakordov: durový, molový, zmenšený a zväčšený .
Naposledy upravil Jonso dňa 02 Jún 2007, 12:52, celkovo upravené 4

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Akordy tvoria akordové triedy. Podľa rozsahu akordu (vzdialenosti od najnižšieho tonu akordu po najvyšší v základnom tvare) rozdeľujeme akordy do tzv. TRIED.
Najpoužívanejšie sú: trojzvuky, štvorzvuky, päťzvuky atd....
Je veľmi dôležité si uvedomiť, že triedenie akorodov podľa počtu tonov, respektive rozsahu (rozpätia) v ich základnom tvare je technicko-teoretickou veličinou. Treba vedieť, čo je základný tvar akordu (vtedy je najnižším tonom akordu ton basový). Tiež je potrebné poznať v základoch terciový systém tvorby akordov, aspoň zhruba! 8)
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 20:06, celkovo upravené 1

gumm Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 193
Bydlisko: Trenčín
V spevníku som videl akord C9. Vôbec netuším o čo ide, help!
Máme pred sebou stále a stále nové méty!

styrioci Obrázok užívateľa
ADMIN

Príspevky: 2269
Bydlisko: Kosice

gumm píše:
V spevníku som videl akord C9. Vôbec netu?ím o čo ide, help!


durovy akord od C-cka
vzorec: 1,3,5,b7,9 cize obsahuje tony C,E,G,B,D

je to suzvuk piatich tonov v terciovych vzdialenostiach. jeho krajne tony tvoria nonu (sekunda + oktava).

to je teoria
vpraxi vyzera akord takto

E:-0
H:-3
G:-3
D:-2
A:-3
E:--

ano tiez som sa cudoval, ze tam nefiguruje ton G aj ked podla teorie by tam mal byt. jedine, ze by si pouzil dost krkolomny hmat:

E:-3
H:-3
G:-3
D:-2
A:-3
E:--

alebo

E:-0
H:-3
G:-3
D:-2
A:-3
E:-3

:D
Obrázok

mupino Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 195
styrioci píše:
ano tiez som sa cudoval, ze tam nefiguruje ton G aj ked podla teorie by tam mal byt. jedine, ze by si pouzil dost krkolomny hmat:


Akordy na gitare sa celkom nezhodujú s ich presne teorietickým odvodením alebo hmatom na klavíri. Ide o to, že k dispozícii je 6 strún s kvintovým ladením a z toho treba vychádzať. Nuž a potom sa stane, že jednoducho niektoré tóny treba vynechať a iné sú zase aj v troch rôznych výškových polohách. Inak by to bolo "nechytateľné". 8)
Girarista rocker

curahala Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 124
Páni, nie tak zhurta, nech to stačím sledovať. :oops:

Lukas Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 234
curahala píše:
Páni, nie tak zhurta, nech to stačím sledovať. :oops:


Ak nestíhaš, si kup nejakú literatúru ne? :oops:
H&K Cream Machine + kombo PEAVEY Valveking112 + FIRE-08 strat SSH

Jana Obrázok užívateľa
nováčik
nováčik

Príspevky: 37
Bydlisko: Brno

Lukas píše:
Ak nestíhaš, si kup nejakú literatúru ne? :oops:

...dám tip, třeba v téhle knížce je to výborně vysvětlený (včetně obratů akordů a podobných vylomenin)
plus je tam docela pěkná sbírka různých hmatů, asi tak 1440 (nepočítala jsem, věřím názvu :) ) - používám prakticky furt...

Obrázok
kytarová škola - pojeďte! :)
týden nebo víkend na horách s kytarama, večírky až do rána, s akustikou i elektrikou

Poslať 01 Jún 2007, 14:48
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

AKORDY
Akord vzniká súzvukom (najmenej) troch tónov. Tieto sú usporiadané (spravidla) podľa určitého poriadku - podľa určitých pravidiel. Pri rozbore intervalov bolo konštatované, že harmonický interval vznikne vtedy, ak zahráme dva tóny súčasne. Ak zahráme napr. tóny "e - g" ide o harmonickú malú terciu. Ak tieto dva tony zahráme po sebe tak, že najskôr zaznie tón nižší (e) ide o melodickú vzostupnú malú terciu. Ak zahráme najskôr tón "g" a potom "e" ide o melodickú zostupnú malú terciu.
Ak teda zaznejú dva tóny súčasne ide o harmonický interval - dvojhlas. Obidva tóny (e - g) môžu byt súčasťou viacerých akordov. V akorde C dur (c - e - g ) tvorí ton "e" terciu akordu a tón "g" kvintu akordu.. V akorde E mol (Emi = e - g - h) tvorí "e" primu a "g" terciu tohto akordu. Ešte jeden príklad: V akorde A mol7 (A mi7 = a - c1 - e1 - g1 ) tvorí "e1" kvintu a "g1" septimu akordu. Z týchto niekoľko príkladov je zrejmé že dva tóny ešte presne neurčujú "harmonickú povahu" sústavy tónov a tým ani "tóninu". Až trojhlas - súzvuk troch tónov súčasne je tou najmenšou súzvučnou jednotkou - útvarom, ktorý plne určuje harmonickú povahu tónov.
Najpoužvanejším spôsobom tvorby akordov je tzv. "terciový systém", ktorý vytvára základné formy akordov stavaním tercií nad seba z jednotlivých stupníc. Napríklad: stupnica C dur: c - d - e - f - g - a - h / c1..., tvoria tóny c - e - g akord C dur - ak odvodíme základný trojzvuk od jej I. stupňa. Ak začneme odvodzovať akord od jej II. stupňa dostaneme akord D mol (Dmi = d - f - a), odvodením od III. stupňa dostaneme E mol (Emi = e - g - h), na IV. stupni bude F dur ( F = f - a - c1), V. stupeň G dur (G = g - h- d1), VI. stupeň vytvorí A mol (Ami = a - c1 - e1) a na VII. stupni vznikne Hmi5- (h - d1 - f1), ktorý vytvoria dve malé tercie nad sebou. Všetky tieto akordy sú trojzvuky, pretože na ich tvorbe sa zúčastňujú tri tóny. Ich rozpätie (intervalová vzdialenosť medzi najnižším a najvyšším tónom v základnom tvare) je kvinta. Tieto akordy tvoria najnižšiu - základnú triedu akordov nazývaných práve podľa rozpätia - kvintakordy. Súzvuky štyroch tónov sa nazývajú septakordy, súzvuky piatich tónov nonové akordy, súzvuky šiestich tónov undecimové akordy a súzvuk siedmich tónov (celá stupnica) sú tercdecimové akordy (ktoré na gitare nemôžeme v plnom rozsahu dohmatnúť - šesť strún gitary). Názvy sú tiež odvodené od ich rozpätia v základnom tvare.
Dohmatávanie akordov na hmatníku gitary logicky skoro vždy predpokladá súbežný dohmat viacerých prstov na hmatníku. Tóny dohmatávame rovnakou technikou ako pri tvorbe jednotlivých tónov ale okrem toho sa používa aj tzv. "barre hmat". Pri tomto hmate sa využíva ako dohmatová plocha vnútorná plocha prstu väčšinou ukazovák. Barré hmatom dohmatávame jedným prstom (ľavej ruky) naraz viacej (2 až 6 strún). Za malé barré považujeme dohmat na 2 - 4 strunách, veľké barré obsluhuje 5 - 6 strún v barré hmate.
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 21:20, celkovo upravené 3

Poslať 01 Jún 2007, 14:56
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Kvintakordy - trojzvuky
Tvoria najjednoduchšiu formu - akordovú triedu. Vytvárame ich skladaním tercií z durových alebo molových stupníc. Poznáme štyri základné typy diatonických kvintakordov: durový, molový, zmenšený a zväčšený. Tiež jeden typ alterovaného kvintakordu:
1/Durový kvintakord (C)
C - E - G
V schéme je zobrazený kvintakord C dur. Môžeme ho odvodiť napr. zo stupnice C dur od jej I. stupňa alebo zo stupnice A mol od jej III. stupňa:
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
A - H - c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 ......
Odvodenie tohto akordu je možné aj od iných stupníc obsahujúcich tóny c-e-g. Interval veľkej tercie medzi prvým (primou) a druhým (terciou) tónom durového kvintakordu určuje jeho zvukový charakter. Tento znie tvrdo, ľubozvučné a veselo. Vytvára pocit pokoja. Môže sa označovať ako durový, tvrdý, veľký.
V stupnici C dur by sme mohli odvodiť aj ďalšie dva durové kvintakordy od IV. stupňa F dur = F-A-c a od V.stupňa: G dur = G-H-d.
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
Ak dodržíme uvedené intervalové vzdialenosti (intervalovú skladbu), môžeme durový kvintakord vytvárať aj od iných základných tónov s využitím chromatickej rady: c - cis (des) - d - dis (es) - e - f - fis (ges) - g - gis (as) - a - b - h.
2/ Molový kvintakord (Cmi)
C - Es - G
V schéme je zobrazený kvntakord C mol (Cmi). Tento môžeme odvodiť napr. zo stupnice C mol od jej I. stupňa.
C - D - Es - F - G - As - B - c - d - es - f .......
Alebo zo stupnice B dur od jej II. stupňa:
B - C - D - Es - F - G - As - B - c - d - es ......
Odvodenie tohto akordu je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-es-g. Interval malej tercie medzi prvým (primou) a druhým (terciou) tónom molového kvintakordu určuje jeho zvukový charakter. Tento znie mäkko, ľubozvučné a smutnejšie. Vytvára pocit pokoja. Môže sa označovať ako molový, mäkký, malý.
Zo stupnice C dur by sme mohli odvodiť tri molové kvintakordy od II. stupňa Dmi = D - F - A,  III. stupňa Emi = E - G - H a od VI. stupňa: Ami = A - c - e .
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f .......
Ak dodržíme uvedené intervalové vzdialenosti (intervalovú skladbu), môžeme molový kvintakord vytvárať aj od iných základných tónov s využitím chromatickej rady: c - cis (des) - d - dis (es) - e - f - fis (ges) - g - gis (as) - a - b - h.
3/ Zmenšený kvintakord (Cmi5b)
C - Es - Ges
V schéme je zobrazený kvntakord C zmenšený (Czm). Tento môžeme odvodiť napr. zo stupnice C lokrijska od jej I. stupňa.
C - Des - Es - F - Ges - As - B - c - des - es .......
Alebo zo stupnice Des dur od jej VII. stupňa:
Des - Es - F - Ges - As - B - c - des - es - f - ges - as ......
Odvodenie tohto akordu je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-es-ges. Sled dvoch malých tercií po sebe určuje zvukový charakter tohto kvintakordu. Tento vytvára napätie.
Z "C dur" by sme mohli odvodiť jeden zmenšený kvintakord od VII. stupňa Hzm = H - d - f:
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f - g .......
Ak dodržíme uvedené intervalové vzdialenosti (intervalovú skladbu), môžeme zmenšený kvintakord vytvárať aj od iných základných tónov s využitím chromatickej rady: c - cis (des) - d - dis (es) - e - f - fis (ges) - g - gis (as) - a - b - h.
4/ Zväčšený kvintakord (C+)
C - E - Gis
V schéme je zobrazený kvintakord C zväčšený (Czv). Môžeme ho odvodiť napr. z harmonickej molovej stupnice od tónu A , od jej III. stupňa.
A - H - c - d - e - f - gis - a - h - c1.......
Taktiež ho odvodíme z kombinovanej lýdicko-mixolýdickej stupnice od tónu "D", od jej VII. stupňa:
D - E - Fis - Gis - A - h - c - d - e - fis - gis - a ......
Odvodenie tohto akordu je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-e-gis. Sled dvoch veľkých tercií po sebe určuje zvukový charakter tohto kvintakordu - vytvára napätie ale znie tvrdo.
Ak dodržíme uvedené intervalové vzdialenosti (intervalovú skladbu), môžeme zväčšený kvintakord vytvárať aj od iných základných tónov s využitím chromatickej rady: c - cis (des) - d - dis (es) - e - f - fis (ges) - g - gis (as) - a - b - h.
Ak si dobre všimneme zväčšené kvintakordy pri odvodení v rôznych chromatických polohách dospejeme k záveru, že tieto akordy odvodené od ktoréhokoľvek tónu zväčšeného kvintakordu sú zhodné, napr:
F+ = f - a - cis, A + = a - cis - eis (eis = f), C#+ = cis - eis - gisis (gisis = a)
5/ Durový zmenšený kvintakord - alterovaný (C5-)
C - E - Ges
Alterované (chromatické) akordy sa vyznačujú prítomnosťou chromaticky zvýšených alebo znížených tónov. Chromaticky zvyšovať alebo znižovať je možné len II. a IV. stupeň (tj. 2 a 4 tón) všetkých durových a molových stupníc, pokiaľ nedosiahneme výšku susedného - diatonického tónu.
Trochu si to priblížime: V "C dur" stupnici podľa vyššie uvedeného môžeme zvýšiť "d" na dis" (II. stupeň), "f" na "fis" (IV. stupeň). Alebo môžeme znížiť "d" na "des" (II. stupeň) ale "f" na "fes" znížiť nemôžeme, lebo "fes" je enharmonická zámena že?.
Alterované tóny zvýšené: Dis Fis
Stupnica C dur: C - D - E - F - G - A - H - c
Alterované tóny znížené: Des
Stupne stupnice: I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.

Chromatickým zvyšovaním alebo znižovaním dosiahneme rôzne akordové útvary. Alterované akordy majú oproti akordom diatonickým hlboko zmenenú stavbu. Vždy obsahujú zväčšenú alebo zmenšenú terciu, čo sú typické intervaly pre chromatiku. V diatonike sa nevyskytujú. Tieto akordy menia svoju funkciu podľa vzťahu k akordom, ktoré po nich nasledujú a môžu byť tonálne alebo mimotonálne.
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 21:47, celkovo upravené 5

Poslať 01 Jún 2007, 20:39
Lukas Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 234
Vyzerá to,že tu absolvujeme odborný seminár. 8)
Ale OK každý si s toho niečo vezme. Nie každý je na teóriu ale pravdou je že to určite nie je naškodu mať tieto znalosti. :lol:
PS: Chce to umiestniť sem aj obrázkové ukážky. :cry:
H&K Cream Machine + kombo PEAVEY Valveking112 + FIRE-08 strat SSH

Poslať 02 Jún 2007, 08:46
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

6/ Kvintakordy s intervalovým obohatením
Okrem diatonických kvintakordov (skladajú sa z tónov diatonických stupníc) a alterovaných (obmenených) kvintakordov poznáme aj viacero iných súzvukov odvodených od kvintakordov. Tieto nemusia vychádzať z terciového systému stavby akordov. Alebo sú k terciovo odvodeným akordom pripojené niektoré ďalšie tóny, vzdialené v základnom tvare akordu od posledného tónu viac (alebo menej) ako terciu. Najpoužívanejšie z nich si v nasledujúcej časti rozoberieme.
Durový kvintakord s pridanou veľkou sextou (C6)
Tento kvintakord obsahuje štyri tóny. Nie je však septakordom (jeho rozpätie v základnom tvare nie je septima ale sexta). Uvedieme si názorný príklad od tónu "c":
C - E - G - A
Molový kvintakord s pridanou veľkou sextou (Cmi6)
Tento molový kvintakord obsahuje tiež štyri tóny a nie je septakordom (jeho rozpätie v základnom tvare je opäť sexta). Názorný príklad od tónu "c":
C - Es - G - A
Ešte jedno upozornenie k obohateným kvintakordom s pridanou veľkou sextou: Nezamieňajte si ich s prvým obratom kvintakordov z tzv. sextakordom (viď obraty kvintakordov - ďalej). Kvintakordy s pridanou veľkou sextou sú obľúbeným harmonickým materiálom s častým výskytom a pridaná sexta nijako nemení ich charakter.
Kvintakord s nahradenou terciou (C4sus alebo C2sus)
Tento kvintakord obsahuje tri tóny kde je terciový tón "e" nahradený kvartou "f", akord C4sus :
C - F - G
Alebo je tercia "e" nahradená sekundou "d". Názorný príklad od tónu "c", akord C2sus:
C - D - G
Pri tomto akorde nie je určený tónorod (pohlavie) nakoľko mu chýba tercia. Akord nie je ani durový ani molový. Používa sa ako striedavý akord k durovému (alebo molovému) kvintakordu, napr.:
D -D4sus - D / G - G4sus - G / alebo: D - D2sus - D / G - G2sus - G / atď...
Poznámka: Pri akorde C-F-G by sa dalo tiež uvažovať o tom, že tóny C - F - G sú časťou (fragmentom) akordu vyššiej triedy napr.: C7/4sus = C - F - G - B, alebo C - D - G sú časťou (fragmentom) akordu C9/4sus = C - F - G - B - d atď...
V prípade, že by kvintakord obsahoval ako terciu tak aj kvartu, skladal by sa zo štyroch tónov, ale opäť by nebol septakordom, napr.: C4 = C - E - F - G, alebo Cmi4 = C - Es - F - G. Takáto skupina tónov by sa mohla hodnotiť aj ako zoskupenie tónov akordu vyššej triedy. Napr.: zoskupenie tónov: C - E - F - G ako časť akordu Fmaj9 = F - A - c - e - f - g, alebo zoskupenie tónov: C - Es - F - G ako časť akordu F9 = F - A - c - es - f - g.
Kvintakordy s pridanou veľkou nonou (Cadd9, Cmiadd9, Cmi5badd9, C+add9)
Tieto diatonické kvintakordy obsahujú štyri tóny (kvintakord + nona) ale nie sú septakordami. Nie sú ani nonovými akordami aj keď ich rozpätie v základnom tvare je nona. Uvedieme si názorné príklady od tónu "c":
Kvintakord C dur s pridanou veľkou nonou: C add9
C - E - G - d
Často používaný akord. Na to aby tento akord bol plnohodnotným nonovým akordom "C9" alebo "Cmaj9" mu chýba septima: C9 = C - E - G - (B) - d; Cmaj9 = C - E - G - (H) - d. (Tón v zátvorke je chýbajúca septima.)
Kvintakord Cmi pridanou veľkou nonou: Cmi add9
C - Es - G - d
Na to aby tento akord bol plnohodnotný nonový akord "Cmi9?" alebo "Cmimaj9" mu chýba septima: Cmi9 = C - Es - G - (B) - d; Cmimaj9 = C - Es - G - (H) - d. (Tón v zátvorke je chýbajúca septima.)
Kvintakord Cmi5b s pridanou veľkou nonou: Cmi5b add9
C - Es - G es - d
Aby tento akord bol plnohodnotný nonový akord "Cmi9/5b" mu chýba septima: Cmi9/5b = C - Es - Ges - (B) - d. (Tón v zátvorke v akorde chýba.)
Kvintakord C5# s pridanou veľkou nonou: C5#add9
C - E - Gis - d
Na to aby tento akord bol plnohodnotný nonový akord "Cmaj9/5#" mu chýba septima: Cmaj9/5# = C - E - Gis - (H) - d. (Tón v zátvorke je chýbajúca septima.)
Preto nezabudnite a dôsledne rozlišujte či ide o plnohodnotný akord danej triedy, alebo je niektorý interval len rozšírením - obohatením akordu nižšiej akordovej triedy. Vyššie uvedené príklady by Vám k pochopeniu rozdielu medzi "obohatením akordu" a "plnohodnotnou verziou" mali stačiť.
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 22:00, celkovo upravené 5

Poslať 02 Jún 2007, 09:14
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Septakordy - štvorzvuky
Tvoria ďalšiu vyššiu triedu v akordovej sústave. Oproti kvintakordom obsahujú v svojej základnej forme štyri tóny (z toho aj názov štvorzvuky). O septakorde však hovoríme až vtedy, [color=red]keď je v akorde zastúpená septima. Z toho vyplýva, že nie každý štvorzvuk musí byť aj septakordom. Septakordy sú zložené z niektorého typu kvintakordu, ku ktorému je pridaná malá alebo veľká tercia. Rozpätie septakordov v ich základnom tvare je veľká, malá alebo zmenšená septima (z toho aj názov septakordy).
Ak logicky doplníme všetky štyri typy kvintakordov diatonickými terciami (malá a veľká tercia) a vylúčime enharmonické (stejnozvučné) tóny a tým aj tieto akordy (konkrétne C-E-Gis-His = C-E-Gis-c), dostaneme spolu sedem typov diatonických septakordov.
V praxi sa stretneme tiež z dvomi alterovanými (chromaticky pozmenenými) septakordami C7/5# - alterovaný septakord zväčšene malý a C7/5b - alterovaný septakord tvrdo zmenšene malý.
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jún 2007, 22:09, celkovo upravené 2

Ďalší

Späť na Teória

cron