Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória INTERVALY o čom to je? Načo to je?

INTERVALY o čom to je? Načo to je?

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Pre mnohých zacínajúcich gitaristov amatérov je toto slovo cudzím pojmom a vôbec tomu nerozumejú. Skúsme spolocne rozobrat túto problematiku!
Naposledy upravil marianguitar dňa 21 Júl 2009, 14:35, celkovo upravené 2

Poslať 15 Máj 2007, 00:07
GM_viktor Obrázok užívateľa
inventár
inventár

Príspevky: 850
Bydlisko: Sereď

mohol by si zacat, dat nejaku kratku lekciu, ja moc do teorie nevidim a neviem sa moc k tomuto odborne vyjadrit, mam to skor v prstoch...
takze, ides majo! :wink:
treba hrat...je jedno na com, zo vsetkeho sa da dostat slusny zvuk...ale mesa to isti :)

Poslať 31 Máj 2007, 18:04
Lukas Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 234
GM_viktor píše:
mohol by si zacat, dat nejaku kratku lekciu, ja moc do teorie nevidim a neviem sa moc k tomuto odborne vyjadrit, mam to skor v prstoch...
takze, ides majo! :wink:


Inak veľa ľudí toto podceňuje ale keď tieto veci má? v hlave oveľa lep?ie sa pracuje s nápadmi a impovizuje sa. :D
H&K Cream Machine + kombo PEAVEY Valveking112 + FIRE-08 strat SSH

Poslať 31 Máj 2007, 18:07
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

GM_viktor píše:
mohol by si zacat, dat nejaku kratku lekciu, ja moc do teorie nevidim a neviem sa moc k tomuto odborne vyjadrit, mam to skor v prstoch...
takze, ides majo! :wink:


Ano pôjdem na to, len si pripravuje viacero materiálov do tejtokategórie TEÓRIA. Okremtoho ako sám vidí? sa nám to tu rozbehlo a chcem stíha? reagova? na príspevky. Budem sa sna?i? čím skôr. 8)

Poslať 31 Máj 2007, 20:10
gumm Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 193
Bydlisko: Trenčín
marianguitar píše:
Ano pôjdem na to, len si pripravuje viacero materiálov do tejtokategórie TEÓRIA.


No budem samé ucho a oko 8) :lol:
Máme pred sebou stále a stále nové méty!

Poslať 31 Máj 2007, 20:15
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

gumm píše:
marianguitar píše:
Ano pôjdem na to, len si pripravuje viacero materiálov do tejtokategórie TEÓRIA.


No budem samé ucho a oko 8) :lol:


Idem na to gumm. Niečo vysvetlím sám a na niečo hodím linky na doplnenie a dokreslenie.

Poslať 31 Máj 2007, 20:46
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Základné intervaly
*** INTERVAL je výšková vzdialenosť dvoch tónov. Z fyzikálneho (akustického) hľadiska ide o pomer ich vzájomných kmitočtov a nie ich rozdielom!
*** Na gitare tvorí 1/2 tón (čo je v európskej hudbe najmenší výškový odstup) vzdialenosť od pražca k pražcu (na každej strune). Napríklad ak brnkneme prázdnu strunu "E" (basovú) a následne brnkneme "F" dohmatnutím prstom k 1.pražcu struny "E".

Treba si zapamätať nasledovné pojmy:

*** CHROMATICKÁ RADA je rad tónov v 1/2-tónových vzdialenostiach v rámci jednej OTKÁVY. (Pre neznalých si predstavte, že jedna oktáva je akoby jedno poschodie a na ďalšom poschodí sa všetko opakuje ale v inej výške).
[color=red]C-Cis-D-Dis-E-F-Fis-G-Gis-A-Ais-H-c[/color]
alebo pomocou posuviek - béčiek:
[color=red]C-Des-D-Es-E-F-Ges-G-As-A-B-H-c[/color]

*** Odvodenie intervalov vychádza zo základnej diatonickej rady:
počet poltónov: 2 - 2 - 1 - 2 - 2 - 2 - 1 medzi susednými tónmi
C - D - E - F - G - A - H - c

a to odvodením nahor:
Interval "C - C" sa nazýva ČISTÁ PRIMA (zaznejú dva rovnako vysoké tóny)
Interval "C - D" sa nazýva VEĽKÁ SEKUNDA (2 poltóny = celý tón)
Interval "C - E" sa nazýva VEĽKÁ TERCIA (4 poltóny)
Interval "C - F" sa nazýva ČISTÁ KVARTA (5 poltónov)
Interval "C - G" sa nazýva ČISTÁ KVINTA (7 poltónov)
Interval "C - A" sa nazýva VEĽKÁ SEXTA (9 poltónov)
Interval "C - H" sa nazýva VEĽKÁ SEPTIMA (11 poltónov)
Interval "C - c" sa nazýva ČISTÁ OKTÁVA (12 poltónov)

A potom odvodením nadol:
Interval "c - c" sa nazýva ČISTÁ PRIMA (zaznejú dva rovnako vysoké tóny)
Interval "c - H" sa nazýva MALÁ SEKUNDA (1 poltón)
Interval "c - A" sa nazýva MALÁ TERCIA (3 poltóny)
Interval "c - G" sa nazýva ČISTÁ KVARTA (5 poltónov)
Interval "c - F" sa nazýva ČISTÁ KVINTA (7 poltónov)
Interval "c - E" sa nazýva MALÁ SEXTA (8 poltónov)
Interval "c - D" sa nazýva MALÁ SEPTIMA (10 poltónov)
Interval "c - C" sa nazýva ČISTÁ OKTÁVA (12 poltónov)

*** Pri odvodzovaní intervalov oboma smermi (nahor aj nadol) tie intervaly, ktoré nezmenili svoju veľkosť (PRIMA, KVARTA, KVINTA, OKTÁVA) sa nazývajú ČISTÉ.
*** Tie ostatné (SEKUNDA, TERCIA, SEXTA, SEPTIMA) sú buď MALÉ alebo VEĽKÉ.
*** Ak zahráme dva tóny po sebe hovoríme o "melodickom intervale"
*** Ak zahráme dva tóny naraz hovoríme o "harmonickom intervale"

Doplňujúce info nájdete na týchto linkách:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Interval_(hudba)
http://www.konzervator.brno.indos.cz/Pr ... ervaly.htm
http://dusan.pc-slany.cz/hudba/intervaly.htm
http://www.lidlmusic.sk/publikacie.lxd v 2. diely Gitarovej univerzite 8)
Naposledy upravil marianguitar dňa 05 Jan 2011, 13:39, celkovo upravené 2

Poslať 01 Jún 2007, 13:16
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Pokračovanie základné intervaly

Porovnaním týchto intervalov zistíme nasledujúce skutočnosti:

1/ Príma, kvarta, kvinta a oktáva majú vždy rovnakú kvalitu - veľkosť. Preto sa nazývajú čisté intervaly. (pôvodné čisté intervaly)
2/ Sekunda, tercia, sexta a septima majú pri vzostupnom odvodení väčšiu veľkosť (veľké intervaly) ako pri odvodení zostupnom (malé intervaly).
3/ Pretože všetky tieto intervaly (čisté, veľké i malé) vznikli pri odvodení z diatonickej rady tvoria všetky skupinu tzv. pôvodných diatonických intervalov. Vyžšie uvedené môžeme zhrnúť do nasledovných schém:

Prima
Tvorí ju nulová vzdialenosť (0 poltónov, 0 centov) medzi dvomi rovnakými tónmi. Označme tóny diatonickej rady rímskymi číslicami od I. až po VIII. Tieto čísla tvorí stupne diatonickej rady:
U prímy je dôležité si uvedomiť, že porovnávané tóny nemajú len rovnakú výšku ale aj notový pravopis. To znamená, že porovnávané tóny majú rovnaký (stupňový) základ. Napríklad: Tóny Cis - Cis tvoria spolu interval prímy ale tóny Cis - des prímou nie sú aj keď je medzi nimi nulová výšková vzdialenosť. Nie je totiž splnená podmienka rovnakého základu. V tóne "Cis" je základom tón "c" I. stupeň diatonickej rady a v tóne "des" je základom tón "d", ktorý tvorí II. stupeň DR.
Pri základnom odvodení z DR dostávame len čisté Primy. Na hmatníku gitary tvoria čisté primy rovnaký dohmat - ten istý tón.
Zväčšené primy dostaneme zvýšením alebo znížením jedného z tónov o ½ tónu pri zachovaní notového pravopisu - písmenového základu. Takéto intervaly v DR nenájdeme, lebo ide o chromatické - poltónové posunutie jedného z porovnávaných tónov. (Spojnica tónov - zhrubnutá čiara určuje interval na hmatníku.)

Sekunda
Tvorí ju vzdialenosť medzi susednými tónmi (stupňami) v diatonickej rade. Táto môže byť malá alebo veľká. Malá sekunda (m.1) má veľkosť ½ tónu, veľká sekunda (v.2) celý tón (dva 1/2 tóny). Ak má ísť naozaj o sekundu musí byť splnená podmienka, že porovnávané tóny majú tónový základ v rámci susedných tónov DR. Napríklad: "c - d" je veľká sekunda (v.2 - vzdialenosť dvoch ½ tónov) a "e - f" je malá sekunda (m.2 - vzdialenosť ½ tónu) atď.. Je dôležité, že porovnávané tóny majú písmenový základ ako susedné tóny (stupne) DR.
Na hmatníku gitary určuje interval malej sekundy vzdialenosť dvoch susedných pražcov (1/2 tón) na rovnakej strune a len v prípade, že tento interval vychádza aj na dalšiu susednu prázdnu strunu, tak aj cez dve struny /napr. Gis - A atd.../. Veľká sekunda sa nachádza o dva pražce vyššie alebo nižšie v rámci rovnakej struny a len opäť v špecifickom prípade /napr: G - A atd.../ aj cez dve struny. Zväčšené sekundy sú sekundy ešte o ½ väčšie ako veľké pri zachovaní označenia tónového základu.

Tercia
Tvorí vzdialenosť dvoch stupňov medzi porovnávanými tónmi. Medzi porovnávaným tónmi DR leží jeden stupeň.
V DR sú dva typy tercií. Malá tercia (m.3) má vzdialenosť troch ½-tónov a veľká tercia (v.3) štyroch ½-tónov. Ak má ísť skutočne o terciu musí byť vzdialenosť písmenových základov o dva kroky.
Na hmatníku by sme hľadali malé tercie o tri pražce vyššie alebo nižšie na rovnakej strune alebo by sme ich hrali cez susedné struny.
Veľké tercie sa nachádzajú o štyri pražce vyššie alebo nižšie na rovnakej strune. Tiež by sme ich mohli hrať cez susedné struny.

Kvarta
Je vzdialenosť medzi I. a IV. stupňom v DR. Rovnako musíme zachovať aj písmenový základ. Medzi tónmi sa nachádzajú dva tóny (stupne) DR.
Pri odvodzovaní kvárt v DR zistíme jednu zaujímavosť. Všetky odvodené kvarty sú čisté (č.4) len interval "f - h" má veľkosť zväčšenej kvarty (zv.4). Toto súvisí z už spomínaným problémom okolo "tritonus diabolicus" - viď základy moderného notopisu. Čistá kvarta má veľkosť piatich ½-tónov (3 1/2-tónu).
Jediný neľubozvučný interval - zväčšená kvarta (zv.4 má šesť ½-tónov). Čiernym Petrom v stredoveku bol práve tento interval.

Kvinta
Je vzdialenosť štyroch stupňov medzi tónmi DR, čo platí tiež o písmenovom označení - základe. Medzi tónmi, ktoré porovnávame sa nachádzajú tri stupne DR.
Všetky kvinty pri odvodení z DR sú čisté (č.5 - vzdialenosť sedem ½-tónov), avšak pri tónoch h1 - f2 (resp. nadol: f2 - h1) ide o zmenšenú kvintu (zm.5 - vzdialenosť šesť 1/2-tónov).
Zmenšené kvinty (zm.5) na hmatníku gitary sú intervalom vyvolávajúcim veľké napätie. Zmenšená kvinta je zvukovo identická zo zväčšenou kvartou. Neskôr (pri akordoch) sa častejšie stretneme aj zo zväčšenými kvintami (zv.5 - vzdialenosť ôsmich ½-tónov). Zväčšená kvinta má veľkosť ako malá sexta ale jej zápis do notovej osnovy (pravopis) a odvodenie sú iné.

Sexta
Je vzdialenosť piatich stupňov medzi tónmi DR, čo platí tiež o písmenovom označení. Medzi tónmi, ktoré porovnávame sa nachádzajú štyri stupne DR.
Pri odvodení sext z DR zistíme malé a veľké sexty. Malá sexta (m.6) má veľkosť ôsmich ½-tónov a veľká sexta (v.6) deväť ½-tónov.
Na hmatníku gitary hráme sexty spravidla cez dvojice susedných strún.

Septima
Je vzdialenosť šiestich stupňov medzi tónmi DR, čo platí tiež o písmenovom označení. Pri odvodení septím z DR zisťujeme malé a veľké septimy. Malá septima (m.7) má veľkosť desiatich ½-tónov a veľká septima (v.7) jedenástich ½-tónov. Ak by sme brali tón "c1" v slede tónov: ... c - d - e - f- g - a - h - c1... ako začiatok novej (vyššie položenej DR, potom tón "h" je posledným (VII. stupňom) v danej DR v rámci jednej oktávy - jednej výškovej polohy. Na hmatníku gitary hráme septimy obyčajne cez dvojice strún.

Oktáva
Je vzdialenosť siedmich stupňov medzi tónmi DR. Ide o interval, v ktorom sú porovnávané dva rovnako označené tóny (písmenový základ) ale vo vyššej polohe. Oktáva vždy začína novú diatonickú radu vo vyššej alebo nižšiej polohe. Pri odvodení z DR má tento interval rovnakú veľkosť "čistá oktáva". Na hmatníku hráme najčastejšie čisté oktávy na rovnakej, susednej alebo "ob" jednu alebo dve struny:
Naposledy upravil marianguitar dňa 14 Jan 2011, 14:55, celkovo upravené 11

Poslať 01 Jún 2007, 13:18
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Obraty intervalov
Každý pôvodný interval je možné obrátiť a to prenesením spodného tónu o oktávu vyššie (napr.: c - d na d - c1) alebo prenesením vrchného intervalu o oktávu dole (napr.: d ? c1 na c ? d). Je dôle?ité uvedomi? si, ?e interval a jeho obrat vyplňujú v?dy interval čistej oktávy!
Zapamätajme si, ?e z čistých intervalov vzniknú zase len čisté intervaly, z malých vzniknú veľké a z veľkých malé. (Napr.: z čistej Primy vznikne čistá oktáva, z malej sekundy vznikne veľká septima a z veľkej tercie vznikne malá sexta a naopak.)

Intervalové počty

Rozmer ka?dého intervalu je násobkom základnej miery, za ktorú hudobná teória (vo väč?ine prípadov) prijala vzdialenos? ½ tónu (50centov). Pri počítaní intervalov si zapamätajme, ?e skutočná veľkos? intervalov je oproti číselnému vyjadreniu vý?kového odstupu men?ia. Z toho potom vyplývajú pre prax určité pravidlá:
1/ Pri sčítaní intervalov jednu jedničku odpočítame:
Tercia + sekunda = kvarta (3 + 2 ? 1 = 4), Kvarta + kvarta = septima (4 + 4 ? 1 = 7)
2/ Pri odpočítaní intervalov jednu jedničku pripočítame:
Septima + tercia = kvinta (7 - 3 + 1 =5), Kvinta - kvarta = sekunda (5 ? 4 + 1 = 2)
3/ Keď spočítame viacej intervalov odpočítavame príslu?ný počet jedničiek a naopak:
Tercia + kvinta + sekunda = oktáva 3 + 5 + 2 ? 2 = 8
Oktáva ? sekunda ? tercia = kvinta 8 ? 2 ? 3 + 2 = 5
4/ Pri súčasnom sčítaní a odčítaní intervalov postupujeme obdobne, príslu?ný počet jednotiek odčítame a pričítame.
Naposledy upravil marianguitar dňa 05 Jan 2011, 13:46, celkovo upravené 1

Poslať 01 Jún 2007, 13:23
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Rozšírené intervaly
Hlavným a charakteristickým znakom týchto intervalov je, ?e majú rozpätie väč?ie ako interval oktávy. Odvodenie týchto intervalov vychádza z pôvodných intervalov s tým, ?e sa nachádzajú o oktávu vy??ie. Aj preto sa týmto intervalom niekedy hovorí zlo?ene intervaly:

Nona
Odvodzujeme ju rovnako ako sekundu ale nachádza sa o oktávu vy??ie. Malá nona (m.9) má veľkos? 13 ½-tónov a veľká nona (v.9) 14 ½-tónov.
Chromatickým zvý?ením veľkej nony o ½-tónu dostaneme zväč?ené nony, ktoré sa pri odvodení non z diatonickej rady nevyskytujú: Nájdeme ich v akordoch zo zväč?enou notou:

Decima
Odvodzujeme ju od tercie, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Malá decima (m.10) má veľkos? 15 ½-tónov a veľká decima (v.10) 16 ½-tónov.
Odvodzujeme ju od tercie, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Malá decima (m.10) má veľkos? 15 ½-tónov a veľká decima (v.10) 16 ½-tónov.

Undecima
Odvodzujeme ju od kvarty, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Čistá undecima (č.11) má veľkos? ? rozpätie 17 ½-tónov. Zväč?ená undecima (zv.11) ? v prípade f1 ? h2 a h2 ? f1 má veľkos? ? rozpätie 18 ½-tónov.

Duodecima
Odvodzujeme ju od kvinty, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Čistá duodecima (č.12) má veľkos? ? rozpätie 19 ½-tónov. Zmen?ená undecima (zm.12) má veľkos? ? rozpätie 18 ½-tónov.
Zmen?ená duodecima je zvukovo rovnaká ako zväč?ená undecima. I keď je to cez interval oktávy, opä? sa nám pripomína historický ?tritonus diabolicus? a jeho existencia v diatonických radách v rôznych oktávach.
Na hmatníku gitary vidíme dva príklady odvodenia zmen?ených duodecím:

Tercdecima

Odvodzujeme ju od sexty, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Malá tercdecima (m.13) má rozpätie 20 ½-tónov. Veľká tercdecima (v.13) má veľkos? ? rozpätie 21 ½-tónov.

Kvartdecima
Odvodzujeme ju od septimy, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Malá kvartdecima (m.14) má rozpätie 22 ½-tónov. Veľká kvartdecima (v.14) má veľkos? ? rozpätie 23 ½-tónov.

Kvintdecima
Odvodzujeme ju od oktávy, nachádza sa v?ak o oktávu vy??ie. Čistá kvintdecima (č.15) má rozpätie24 ½-tónov.
Poznanie intervalov, ich odvodenie a poloha na hmatníku je predpoklad k úspe?nému pochopeniu vzniku a odvodeniu stupníc a akordov. Ide nielen o to pochopi? intervaly v teoretickej rovine, ale ? a to najmä o vyu?itie týchto poznatkov neskôr pri praktickom vyhľadávaní stupníc a akordov (a ich odvodzovanie) na hmatníku gitary. Práve poznanie intervalových vzdialeností veľmi urýchli proces poznania a praktického vyu?itia stupníc a akordov v praxi.
Naposledy upravil marianguitar dňa 05 Jan 2011, 13:48, celkovo upravené 2

Poslať 01 Jún 2007, 16:51
Jonso Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 180
Hop sa na súkromný server, aby boli tieto texty doplnené obrázkami. To by bolo fain.. :)
Yamaha RGX-321, kombo Marshall 8080S

Poslať 16 Aug 2007, 12:17
Osho Obrázok užívateľa
okukávač
okukávač

Príspevky: 152
Bydlisko: Brezová pod Bradlom
vďaka za tento link (http://dusan.pc-slany.cz/hudba/intervaly.htm) ten je naozaj dost f pohode...pozrite tam vsetci...je tam toho dost na "studovanie" :)

Poslať 21 Júl 2009, 13:35
aBBynQa nováčik
nováčik

Príspevky: 2
tym intervalom na hor chapem ale tym nadol totalne nie :( skuste mi s tym nejako poradit nehram sice na gitaru (ale na klavir :oops: hadam ma za to neukamenujete :D ), ale uz vela ludi mi s to vysvetlovalo ale ja tomu stale nerozumiem.....skusi to niekto ?! :D vopred dakujem :)

Poslať 21 Júl 2009, 14:40
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

aBBynQa píše:
tym intervalom na hor chapem ale tym nadol totalne nie :( skuste mi s tym nejako poradit nehram sice na gitaru (ale na klavir :oops: hadam ma za to neukamenujete :D ), ale uz vela ludi mi s to vysvetlovalo ale ja tomu stale nerozumiem.....skusi to niekto ?! :D vopred dakujem :)

Ak poznas intervaly /staci zakladne/, tak si skus odvodit intervaly v stupnici C dur /tony: c -d - e - f - g - a - h - c1/ najskor zdola do "c" smerom nahor pre kazdy ton stupnice oproti tonu "c" a potom to iste urob ale nadol, tj. odvodzuj intervaly od "c1" najvyssieho tonu smerom dole - zase oproti kazdemu tonu. Tu tkvie odvodenie intervalov... 8)

Poslať 21 Júl 2009, 14:55
aBBynQa nováčik
nováčik

Príspevky: 2
ak ta chapem (aspon dufam :D ) tak mysli ze vlasne c - c je cista prima dalej c - d je velka sekunda a mala sekunda bude o pol tona nizsie (aspon myslim) teda bude des.......pozri chodim na zus dva roky a mam 15, klavir ma moc moc bavi ale ta teoria co mame je o nicom a to ma mrzi :( ucka na hodine sa mi to snazi aj vysvetlit ale moj mozog na to nie je asi dost funkcny :cry:

Ďalší

Späť na Teória

cron