Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória blues tón

blues tón

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

Poslať 08 Jan 2012, 22:55
gilmour74 nováčik
nováčik

Príspevky: 6
Mám jednu otázku, podvedome si akosi spájam bluesov tón v akorde a v pentatonike, že by to mal byť ten istý tón, vytvárajúci tú náladu.

Napr:
Akord Dmol - tóny d,f,a sedmičkový je c
Pent. Dmol - tóny d,f,g,a,c blues je g#

Vedel by mi to niekto vysvetliť..??

Poslať 19 Apr 2012, 14:12
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

gilmour74 píše:
Mám jednu otázku, podvedome si akosi spájam bluesov tón v akorde a v pentatonike, že by to mal byť ten istý tón, vytvárajúci tú náladu.

Napr:
Akord Dmol - tóny d,f,a sedmičkový je c
Pent. Dmol - tóny d,f,g,a,c blues je g#

Vedel by mi to niekto vysvetliť..??


Nazdar s určitým časovým odstupom, nevšimol som si tento príspevok, takto:

Nie je to "bluesov tón" ale blue ton... :lol:

Blue tony sú 3b (mala tercia), 5b (zmenšená kvinta) a 7b (malá septima).

S tohto pohľadu v tom prvom príklade si uhádol tón "c", je to mala septima, ale v Dmi je blue tón aj 3b = malá tersica = "f".

V druhom priklade mas na mysli asi bluesovu hexatoniku, kde sú tóny:

(od "d"): d - f - g - as - a - c

Blue tony sú 3b (mala tercia) ton "f", 5b (zmenšená kvinta) ton "as" (nie "gis" lebo "gis" je zväčšená kvarta, nie zmenšená kvinta aj keď zvukovo je to to isté a 7b (malá septima) tón "c".

Poslať 19 Apr 2012, 23:14
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

V skratke - základné blue tóny sú b3,#4,b7. Lenže nie v molovej tónine!! Malá tercia v d-mol neni žiadny blue tón, takisto ani malá septima. Sú to normálne akordické tóny. V mole je len jeden 'blue note' a to #4, konkrétne Ab v prípade d-molu.

Keď chceš vychytať bluesový feel, treba počúvať blues, ktorý je z veľkej časti tradične durový. Ale čierni típci (speváci) to kedysi dávno vychytali a začali do duru používať tieto tri tóny, ktoré vytvárajú celú bluesy disonanciu (zvuk). V podstate sú to všetko ozdoby akordických tónov - tercie, kvitnty, sexty. Špeciálne #4 podľa mňa slúži skôr ako ozdoba kvinty/kvarty, než ako tón na ktorom by som ostával dlhšiu dobu.

No a keď si to celé zhrnieš, tak b3,#4 a b7 obsahuje ktorá stupnica? Bluesová pentatonika. A aj keď je molová, každý ju hrá do duru a znie to bluesy. A keď zložíš dokopy s durovou pentatonikou tak máš pomerne široký výber tónov, ktoré sa dajú použiť. Ale o tom to vôbec neni. Treba sťahovať sola a učiť sa frázy, language. Teoria je len gramatika, nie jazyk.

Čavko :)
...all that we learn this time, is carried beyond this life.
http://www.jazzpiestany.sk
http://www.kug.ac.at

Poslať 20 Apr 2012, 07:30
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Díky za upresnenie urmo, len malé (gramatické) dorovnanie, píšeš:

V mole je len jeden 'blue note' a to #4, konkrétne Ab v prípade d-molu.
Ale #4 je v tomto prípade G#. Pri Ab v D mole ide o interval zmenšenej kvinty 5b.
D - A = čistá kvinta, D - Ab = zmenšená kvinta.


Späť na Teória

cron