Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória Zaklady improvizacie - priklad na A bluesovej pentatonike

Zaklady improvizacie - priklad na A bluesovej pentatonike

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

Poslať 31 Dec 2010, 02:49
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Existuje množstvo typických gitarových riffov /fráz/, ktorych sa každý gitarista snaží naučiť čo najviac v procese poznávania hry na gitaru. Je dobre prejst aj týmto procesom a ziskat tak do vienka a podvedomia určitú zásobáreň naučených postupov a tieto časom transformovať melodicky a rytmicky a svojim vlastnym feelingom. Toto potom vačšinou vyústi k intuitívnej tvorbe viac menej vlastných melodických nápadov.
Je potrebné si uvedomit, že k pestrosti svojej hry sa musite snažiť využívať aj rôzne tehniky ako sklzy, príklepy, uvoľnenia, bending, vibráto, tremolo ale aj ine techniky hry ako flažolety, hamering atd... :arrow:
Naposledy upravil marianguitar dňa 31 Dec 2010, 15:54, celkovo upravené 2

Poslať 31 Dec 2010, 14:09
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Ďalším receptom je cielene sa pripravovať k určitému tónovému materialu pre improvizáciu a to sa snažíme urobiť /bližšie si to osvetliť/ v tejto téme.

Ukážeme si uplne jednoduche ukážky improvizáie /školácke - pre pochopenie princípu a jeho zavedenie do každodennej gitarovej praxe/. Je samozrejme, ze vsetky materialy, ktore k tomuto sem budem priebezne robit, cosi aj casovo zaberu, takze zaujemci, je potrebne si vzdy prejst celu temu, ci tam nie je nieco doplnené /opakovanie je matka múdrosti/... :lol:

1/ Improvizácia na každý akord zvlášť - vertikálna, kopírujúca každý akord.

2/ Improvizácia na sled akordov v rámci určitej tóniny - horizontálna, improvizujeme na základnú stupnicu - Tónickú.

3/ Improvizácia s využitím aj iných tónov ako sú tony stupnice - stupníc, ktoré sú použité v harmónii..

4/ Improvizácia s využitím chromatických postupov, spojujúce poltónovými krokmi tóny stupnice
/ O tejto sme sa zmieňovali zatial len okrajovo pri zmienke o chromatickej rade./

Poslať 03 Jan 2011, 14:36
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

1/ Improvizácia na každý akord zvlášť - vertikálna, kopírujúca každý akord.

V akorde Ami /, ktorý obsahuje tóny: a - c1 - e1/ použijeme tóny a - c1 - d1 - e1 - g1 ,
ktoré sú súčašťou bluesovej pentatoniky od "A"

V akorde Dmi /, ktorý obsahuje tóny: d1 - f1 - a1/ použijeme tóny d - f - g - a - c1 ,
ktoré sú súčašťou bluesovej pentatoniky od "D"

V akorde Emi /, ktorý obsahuje tóny: e1 - g1 - h1/ použijeme tóny e - g - a - h - d1 ,
ktoré sú súčašťou bluesovej pentatoniky od "E"

Tento spôsob improvizácie je obzvlášť vhodný pri hre "tónových sekvencií s podobnou kontúrou a rytmikou" a vytvárajú tak akýsi "motív" ktorý sa opakuje na každom akorde. Pri tomto type hry ste najviacej "IN" tj. hráte vnútorne, čo je samozrejme síce správne ale tento typ hry nie je moc vhodný na hru hlavného sóla /takáto hra by veľmi rýchlo začala pôsobiť nudne/ a je vhodné ho využívať skôr na kratšie úseky, prípadne ako motívy alebo vyhrávky v pozadí...
Naposledy upravil marianguitar dňa 03 Jan 2011, 15:42, celkovo upravené 3

Poslať 03 Jan 2011, 15:11
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

2/ Improvizácia na sled akordov v rámci určitej tóniny - horizontálna, improvizujeme na základnú stupnicu - tónickú, ktorou je v našom prípade A bluesova pentatonika.

Bluesova pentatonika od "A": ... a - c1 - d1 - e1 - g1...

Aj keď sa zdá, že tento spôsob vyzerá byť jednoduchší /veď máme k dispozícii menej tónov, ktore "asi ľahšie obslúžim" - myslel by si človek / nie je tomu celkom tak, nakoľko je potrebné /ľudovo povedané/ lepšie používať ucho /vyjadrene takto slovami pre laikov a začínajúcich/...

Z tónov všetkých akordov /harmonický podklad/ vyberme spoločné aj samostatné tóny:

Ami = a - c - e
Dmi = d - f - a
Emi = e - g - h

Z toho vidíme, že
spoločným tónom pre akordy Ami a Dmi je tón "a"
a vidíme ešte jeden
spoločný tón pre akordy Ami a Emi, je to tón "e"...

Tieto dva tóny sú teda "univerzálnejšie použiteľné ako ostatné, aj ked aj ostatné tóny /c1, d1, g1/ bluesovej pentatoniky od "A"
/a - c1 - d1 - e1 - g1/
sú ako sa hovorí "IN" - v tonalite a hodnotíme ich ako vnútorne a improvizácia s nimi sa klasifikuje ako "vnútorná"...

Ja osobne by som bol opatrný / myslené v tomto konkretnom príklade/ napr. s tónom "c" v Emi, kde by v určitých prípadoch kolidovala 1/2 tonová vzdialenost medzi h-c, ale aj toto môže byť vhodným zapasovaním uvedeného tónu /napr. neumiestnit ho na ťažkú dobu ale naopak, použiť ho len ako prechodný tón atd..../
Naposledy upravil marianguitar dňa 04 Jan 2011, 10:06, celkovo upravené 2

Poslať 03 Jan 2011, 16:07
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

3/ Improvizácia s využitím aj iných tónov ako sú tony stupnice - stupníc, ktoré sú použité v harmónii..

Tu ako príklad uvediem jednoduché využitie 6-tonovej bluesovej stupnice od "A":

a - c1 - d1 - dis1/es1 - e1 - g1

Tóny dis1/es1 su rovnako znejúca ale inak zapisujúce do notovej osnovy /enharmonické tóny/. Zvukovo je to jeden a ten istý tón! Práve tento tón tvori tú časť "improvizácie mimo" /vonkajšia improvizácia/...
Naposledy upravil marianguitar dňa 04 Jan 2011, 10:07, celkovo upravené 1

Poslať 03 Jan 2011, 16:20
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

4/ Improvizácia s využitím chromatických postupov, spojujúce poltónovými krokmi tóny stupnice

Už aj postup d-dis-e, resp. d-es-e je chromatický postup, avšak z hľadiska hodnotenia, že by išlo o fragment chromatickej stupnice je to malý úsek!

Ďalším úsekom v tejto stupnici, kde by sme mohli využiť tón, ktorý je "mimo" je tón "gis" ako vyplňujúci v postupe od "g" k "a" /g-gis-a/

Ak by sme načreli medzi 8-tonove bluesove stupnice, najdeme tam stupnice, ktore obsahujú ako malú, tak aj veľkú terciu, bližšie pozri link: http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=785#785

Typ A * 1 - 2 - 3b - 3 - 4 - 5 - 6 - 7b * ( tóny: a - h - c1 - cis1 - d1 - e1 - fis1 - g1)
Typ B * 1 - 2 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 7b * ( tóny: a - h - c1 - cis1 - d1 - es1 - e1 - g1)
Typ C * 1 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 6 - 7b * ( tóny: a - c1 - cis1 - d1 - - es1 - e1 - fis1 - g1)

Môžeme teda využiť hru "malej" aj "veľkej" tercie /c-cis/...

Ak toto dame dokopy, máme k dispozícii nasledovné tóny: A - c - cis - d - dis/es - e - g - gis - a
pričom jednotlivé farebne označené úseky sú časti vlastne chromatickej stupnice! Medzi dosť veľkým červeným usekom a modrým úsekom stojí len tón "f" a "fis"...
ale aj k nim sa dostaneme, nabudúce! ... :wink:

Poslať 04 Jan 2011, 12:01
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Tón "f" je súčasťou akordu Dmi /d-f-a/, takze v časti hranej na tento akord je to dokonca akordický tón (jeho tercia), tiež je súčasťou stupnice aiolska /prirodzena mol /a-h-c-d-e-f-g/. V ostatných dvoj akordoch je možné ho využiť napr. ako prechodový tón v postupe "e-f-g" alebo dokonca "e-f-fis-g" ale treba dobre počúvať a byť s ním opatrný.

Tón "fis" je súčasťou napr. stupnice A dórska /vid kapitolu modálne stupnice/ tóny: a-h-c-d-e-fis-g/ alebo aj bluesovej 8-tónovej stupnice Typ C * 1 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 6 - 7b * ( tóny: a - c1 - cis1 - d1 - - es1 - e1 - fis1 - g1).
Da sa napr. pouzit v Ami ako obohatenie /o velku sextu Ami6 = A-c-e-fis/, alebo akostriedavý /e-fis-e/ či prechodový /e-fis-g/ tón v subdominante = Dmi opatrne, koliduje s tonickym "f", /obisiel by som ho/ a v dominante = Emi je pouzitelny aj ako obohatenie / Emiadd9 = e-g-h-fis/ alebo aj ako prechodovy tón e-fis-g alebo tón strieddavý e-fis-e.

Tón "fis" je idealny ton v harmonizacii /myslene stale vtedy, ked je Tonika Ami/, kde je subdominanta nie Dmi ale durova, tj. D /dur/, čomu zodpoveda práve dórska stupnica a jej harmonia - ale o tom až inokedy...

Poslať 04 Jan 2011, 12:23
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Bolo by určite výborné, keby ste si na začiatok sluchovo osvojili "pocitovosť" konkrétnych tónov na konkrétne akordy, na začiatok aspon s durové a molové.
Zahrajte akord Ami /a-c-e/ a naň každý tón chromatickej stupnice:

Akord Ami (a-c-e) stupnica A aiolska = diatonická molová "a-h-c1-d1-e1-f1-g1-a1"
zahraj a vypočuj:

* Ami - s tónom a (popis: konsonantný ,tvorí základný tón stupnice - I. stupeň a primu akordu Ami)

* Ami - s tónom b /hes/ (popis: dizonantný ,tvorí malú sekundu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu Ami, ani stupnice A aiolska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "veľká sekunda" na II. stupni a-h)

* Ami - s tónom h (popis: konsonantný ,tvorí sekundu stupnice - II. stupeň, ale nie je súčasťou akordu Ami, je melodickým tónom)

* Ami - s tónom c (popis: konsonantný ,tvorí terciu stupnice - III. stupeň a terciu akordu Ami)

* Ami - s tónom cis/des (popis pre označenie cis: dizonantný ,tvorí veľku terciu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu Ami, ani stupnice A aiolska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "malá tercia" na III. stupni a-c)

* Ami - s tónom d (popis: konsonantný ,tvorí kvartu stupnice - IV. stupeň, ale nie je súčasťou akordu Ami, je melodickým tónom)

* Ami - s tónom dis/es (popis: dizonantný ,tvorí zväčšenú kvartu /dis/, resp zmenšenú kvintu /es/ k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu Ami, ani stupnice A aiolska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "čistá kvarta" na IV. stupni a-d, resp. "čistá kvinta" na V. stupni a-e). Tento súzvuk sa pre svoj "nelúbozvučný interval" v minulosti nazýval tritónus /tritonus diabolicus v stredoveku/ a on má skutočne rozpätie tri celé tóny, čo je presne polovica oktávy!

* Ami - s tónom e (popis: konsonantný ,tvorí kvintu stupnice - V. stupeň, a kvintu akordu Ami)

* Ami - s tónom f (popis: konsonantný ,tvorí sextu stupnice - VI. stupeň, ale nie je súčasťou akordu Ami, je melodickým tónom)


* Ami - s tónom fis/ges (popis pre označenie fis: dizonantný ,tvorí veľkú sextu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu Ami, ani stupnice A aiolska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "malá sexta" na VI. stupni a-f)

* Ami - s tónom g (popis: konsonantný ,tvorí septimu stupnice - VII. stupeň, ale nie je súčasťou akordu Ami ,je melodickým tónom, ale je súčasťou akordu Ami7 - jeho malá septima!)

* Ami - s tónom gis/as (popis pre označenie gis: dizonantný ,tvorí veľkú septimu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu Ami, ani stupnice A aiolska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "malá septima" na VII. stupni a-g1)

Poznámka /pripomienka/: tóny v lomítku (napr. cis/des) su tzv. ENHARMONICKÉ TÓNY, ktoré znejú rovnako ale do notovej osnovy /pravopisne/ sa zapisuju rôzne (sú súčasťou iných stupníc, s inými predznameniami)...
Naposledy upravil marianguitar dňa 04 Jan 2011, 23:56, celkovo upravené 5

Poslať 04 Jan 2011, 23:50
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Zahrajte akord A /a-cis-e/ a naň každý tón chromatickej stupnice:

Akord A (a-cis-e) stupnica A ionska = diatonická durová "a-h-cis1-d1-e1-fis1-gis1-a1"
zahraj a vypočuj:

* A - s tónom a (popis: konsonantný ,tvorí základný tón stupnice - I. stupeň a primu akordu A dur)

* A - s tónom b /hes/ (popis: dizonantný ,tvorí malú sekundu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu A dur, ani stupnice A ionska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "veľká sekunda" na II. stupni a-h)

* A - s tónom h (popis: konsonantný ,tvorí sekundu stupnice - II. stupeň, ale nie je súčasťou akordu A dur, je melodickým tónom)

* A - s tónom c (popis: dizonantný ,tvorí malú terciu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu A dur, ani stupnice A ionska, je cudzím mimotonálnym tónom. Ide o blue tón "3b" v rámci A dur. Tejto stupnici je vlastná "veľká tercia" na III. stupni a-cis)

* A - s tónom cis/des (popis pre označenie "cis": konsonantný ,tvorí terciu stupnice - III. stupeň a terciu akordu A dur)

* A - s tónom d (popis: konsonantný ,tvorí kvartu stupnice - IV. stupeň, ale nie je súčasťou akordu A dur, je melodickým tónom)

* A - s tónom dis/es (popis: dizonantný ,tvorí zväčšenú kvartu /dis/, resp zmenšenú kvintu /es/ k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu A dur, ani stupnice A ionska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "čistá kvarta" na IV. stupni a-d, resp. "čistá kvinta" na V. stupni a-g). Tento súzvuk sa pre svoj "nelúbozvučný interval" v minulosti nazýval tritónus /tritonus diabolicus v stredoveku/ a on má skutočne rozpätie tri celé tóny, čo je presne polovica oktávy! Ide o blue tón "5b" v rámci A dur.

* A - s tónom e (popis: konsonantný ,tvorí kvintu stupnice - V. stupeň, a kvintu akordu A dur)

* A - s tónom f (popis: dizonantný ,tvorí malú sextu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu A dur, ani stupnice A ionska, je cudzím mimotonálnym tónom. Tejto stupnici je vlastná "malá sexta" na VI. stupni a-f)

* A - s tónom fis/ges (popis pre označenie fis: konsonantný ,tvorí sextu stupnice - VI. stupeň, ale nie je súčasťou akordu A dur, je melodickým tónom)

* A - s tónom g (popis: dizonantný ,tvorí malú septimu k základnému tónu stupnice, nie je súčasťou akordu A dur, ani stupnice A ionska, je cudzím mimotonálnym tónom. Ide o blue tón "7b" v rámci A dur. Tejto stupnici je vlastná "veľká septima" na VII. stupni a-gis1)

* A - s tónom gis/as (popis pre označenie gis: konsonantný ,tvorí veľkú septimu stupnice - IIV. stupeň, ale nie je súčasťou akordu A dur, je melodickým tónom ale je súčasťou akordu Amaj7 - jeho veľká septima!)

Pozor, tento príspevok nie je dokončený! ... :wink:
Naposledy upravil marianguitar dňa 23 Apr 2012, 10:50, celkovo upravené 3


Poslať 23 Apr 2012, 10:52
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

O dva príspevky vyššie som dorobil aj označenie "blue tónov 3b, 5b a 7b" v rámci tohto príkladu... :arrow:

Vyskúšajte si v praxi zaimprovizovať do akordu A dur (tóny: a - cis - e)
bluesovú šesťtónovú stupnicu od "A": (tóny: a - c - d - es - e - g)... :arrow:

Poslať 23 Apr 2012, 14:07
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Vyskúšajte zahrať blues od BB Kinga

http://www.guitarbackingtrack.com/play/ ... ou_get.htm

Skladba je v tonine "D",

hrajte v "D" bluesovej hexatonike (d-f-g-as-a-c)

alebo v D ionskej (d-e-fis-g-a-h-cis)

s využitím "blue tónov" 3b - 5b - 7b, tj. tu konkrétne tóny: "f" - "as" - "c"...

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8057
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Poznamka k textom - doplnenie:

Pre ľahké zapamätanie si podržte v pamäti, že "bluesove hranie" si viete v základnom ryse osvojiť jednoducho tak, že do durových akordov (tonin) použijete bluesovú stupnicu, napr:

Tónina A dur ( kadencia: A - tónika, D - subdominanta, E - dominanta)

Použitie stupnice A bluesova pentatonika s tónmi: a-c-d-e-g v rámci horizontálnej improvizácie (tj. na všetky akordy A-D-E v stupnici A bluesova pentatonika...

Predchádzajúci

Späť na Teória

cron