Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória Zaklady improvizacie - priklad na A bluesovej pentatonike

Zaklady improvizacie - priklad na A bluesovej pentatonike

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Zaklady improvizacie - priklad na A bluesovej pentatonike

V prvom kroku chcem vsetkym vysvetlit, ze toto je tema na dlhsie a preto tu budem postupne doplnovat informacie, tak sa necudujte, ked tu obcas najdete nieco neukoncene. A prosim, kym nenapisem ze ano, tak mi do tohto prispevku - temy nepiste ziadne odozvy ani clanky, ked to v zaklade ukoncim, mozeme potom okolo toho debatovat, diki... :lol:

Moj postupny vyklad bude rozoberat dopodrobna situaciu, kedy chceme improvizovat na sled akordov:

Ami - Dmi - Emi

Ami = T = tonika
Dmi = S = subdominanta
Emi = D = dominanta


Improvizaciu chceme riesit v 5.polohe, na hmatniku, to znamena, ze ukazovak lavej /dohmatovej ruky/ bude obsluhovat vacsinou 5 polohu, prostrednik 6 polohu, prstennik 7 polohu a malicek 8 polohu. /Samozrejme v praxi to nebude vzdy uplne tak ale berme to ako akusi "kotvu" pre nasu orientaciou...

Inak pri tejto praci mi bol velmi napomocny tento link http://www.guitarmasterclass.net/scalegenerator/
takze doporucujem, vyuzivajte ho aj vy...

Najskor si zobrazime prehlad vsetkych troch bluesovych pentatonickych stupnic, ktore sa v danom slede akordov vyskytuju: :arrow:

Bluesova pentatonika od A /vsetky tony od 1 po 12 prazec/:

Obrázok


Bluesova pentatonika od D /vsetky tony od 1 po 12 prazec/:

Obrázok


Bluesova pentatonika od E /vsetky tony od 1 po 12 prazec/:

Obrázok
Naposledy upravil marianguitar dňa 29 Dec 2010, 20:04, celkovo upravené 9

Poslať 29 Dec 2010, 16:20
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Zakladne tony v kazdej stupnici su vyobrazene v "namodralom poli". Nas pre naš jednoduchy ale vycerpavajuci priklad bude zaujimat tentokrat stredna cast hmatnika - oblast medzi 4 az 8 polohou... :arrow:

Obrázok

Obrázok

Obrázok


Pre prehladnost si hodime vsetky tony do jedneho obrazku: :arrow:

Obrázok

Pre poriadok a uplnost len dodam, ze tymto pocinom vznikla standardna 7.tonova stupnica "prirodzena molova diatonicka stupnica", resp. v modalnych stupnicich ju najdete pod nazvom "aiolska" /v niektorej literature tzv. "eiolska"/... :arrow:
Naposledy upravil marianguitar dňa 29 Dec 2010, 20:18, celkovo upravené 5

Poslať 29 Dec 2010, 16:44
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Harmonicka zlozka /akordy/ su v tomto priklade nasledujuce:
/Akord vľavo je jednoduchy, otvoreny, druha varianta tvz. barre hmat je vpravo/. Pre poriadok a pripomenutie si musime uvedomit, ze obrazky su vedene podla americko-anglickeho zvyku, to znamena, ze druha najtensia /melodicka struna je nazvana "B" a nie ako je to v nemeckej alebo stredoeuropskej notacii zvykom, tu sa znaci "H" a na toto sme boli v minulosti zvyknuty!!! :arrow

Ami

Obrázok


Dmi

Obrázok


Emi

Obrázok


Na zaciatok budeme pouzivat jednoduchu rytmicko - harmonicku schemu na akrdoch Ami - Dmi - Emi - Ami.
Povdezdme ze kazdy akord znamena jeden 4/4 takt... :arrow:

/Ami / Dmi / Emi / Ami/

Poslať 29 Dec 2010, 17:13
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Je jasne, ze kto aspon trochu nepozna nieco z hudobnej teorie, tak v tom ma gulas, takze velmi, velmi strucne sa vratim pred toto vsetko a vysvetlim /zjednodusene/ co predchazda takuto pracu, myslim tym znalosti: :arrow:

1/ Hovorili sme tu o stupnicach, konkretne o pentatonikach. Pentatonika je stupnica o 5 tonoch v ramci jednej oktavy usporiadanych podla svojej vysky od najnizsieho po najvyssi v ramci oktavy..
Doporucena literatura - vseobecne o pentatonikach: http://www.lidlmusic.sk/?id=619
konkretne na bluesovu pentatoniku: http://www.lidlmusic.sk/?id=652
Ak je zaujem o tieto linky, je ale potrebne sa na mojej gitarovej univerzite zaregistrovat, ziadna obava, ja ziadne ponukove maily neposielam! :lol:
Zhrnutie k stupnicam najdete aj na našom fore - tuto linku som upravil, aby vyhovovala: http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=781#781

2/ Stupnica vznikne zoskupenim urcitych intervalov. Interval je urcita vzdialenost /pomer/ medzi dvomi tonmi bud v ramci jednej oktavy /tzv. zakladne intervaly/ alebo az do dvoch oktav /tzv. odvodene intervaly/...
Doporucena literatura celkove na hudobnu teoriu: http://www.lidlmusic.sk/?id=552
konkretne na intervaly: http://www.lidlmusic.sk/?id=581
zakladne intervaly http://www.lidlmusic.sk/?id=625
odvodene intervaly - rozsirene http://www.lidlmusic.sk/?id=626
Aj na tomto linku tu na fore ohladne intervalov: http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=724#724

3/ Najprirodzenejsie znejucim a suzvuciacim intervalom je okrem oktavy /co je akoby ten isty ton ale vo vyssiej resp. nizsiej polohe/ je
kvinta a kvarta.

4/ Pre pochopenie vzniku stupnic treba aspon zbezne poznat intervaly a ich funkcie a suznenie. Existuje tzv. ZAKLADNA DIATONICKA RADA /tvoria ju tony prirodzenej durovej stupnice/, ktora by mohla tvorit taky odpichovy bod pri vasom poznavani.
Doporucene link na vznik diatonickej rady a zaklady moderneho notopisu:
http://www.lidlmusic.sk/?id=580
http://www.lidlmusic.sk/?id=582
Naposledy upravil marianguitar dňa 05 Jan 2011, 13:55, celkovo upravené 7

Poslať 29 Dec 2010, 17:45
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Vratim sa k poznatku, ze najprirodzenejsie znejuci intervalom okrem oktavy je KVINTA a k diatonickej rade:

Diatonicka rada: ... C - D - E - F - G - A- H - c - d - e - f - g - a - h - c1 ...

k tonu "c" je kvinta nahor ton "g"
k tonu "c" je kvarta nadol ton "G" tj. kvinta nahor a kvarta nadol davaju rovnaky ton ale vzdialeny o oktavu...

Odvodime si najjednoduchsie pentatonicku stupnicu pomocou kvint nahor:

... c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1 - a1 - h1 - c2 - d2 - e2 - f2 ...

Dostaneme tony "c" - "g" - "d1" - "a1" - "e2"

Usporiadajme tieto tony do jednej oktavy: "c" - "d" - "e" - "g" - "a" a dostaneme zakladnu a prvotnu stupnicu, tzv PRIRODZENU PENTATONIKU.
Naposledy upravil marianguitar dňa 29 Dec 2010, 23:29, celkovo upravené 1

Poslať 29 Dec 2010, 18:00
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Prirodzena pentatonika "c" - "d" - "e" - "g" - "a" dava zaklad k odvodeniu dalsich materskych pentatonik, ktore jednoducho vzniknu posunutim zakladneho tonu v tejto stupnici /hovorime tomu transpozícia/:

c - d - e - g - a / toto je prirodzena pentatonika/
__d - e - g - a - c1
_____e - g - a - c1 - d1
________g - a - c1 - d1 - e1
___________a - c1 - d1 - e1 - g1 / toto je bluesova pentatonika/

pokracovanie nabuduce ... :wink:
Naposledy upravil marianguitar dňa 29 Dec 2010, 23:30, celkovo upravené 1

Poslať 29 Dec 2010, 20:07
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

A takto sme sa zjednodusene prepracovali k stupnici a - c1 - d1 - e1 - g1 bluesova pentatonika od A ... :wink:

Precvicovat tuto stupnicu mozete aj podla tychto videi:
GUMM_029 Bluesova pentatonika http://www.youtube.com/watch?v=-5Aso-x3eYs
GUMM_031 Bluesova pentatonika - polohy na hmatniku http://www.youtube.com/watch?v=bWusMamYoVc

* * * * * * * * * * * *

Naslednou transpoziciou odvodime dalsie dve bluesove pentatoniky, ktore pre tento priklad potrebujeme:

a - c1 - d1 - e1 - g1 bluesova pentatonika od A
d - e - g - a - c1 ...... bluesova pentatonika od D
e - g - a - c1 - d1 .... bluesova pentatonika od E

Takze si to mozete porovnat so schemami v tejto casti http://forum.lidlmusic.sk/viewtopic.php?p=24086#24086

Postupne ku vsetkym informaciam pridam aj video ukazky, len to chce trpezlivost... :arrow:
Naposledy upravil marianguitar dňa 11 Jan 2011, 00:25, celkovo upravené 1


Poslať 29 Dec 2010, 23:36
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

a - c1 - d1 - e1 - g1 bluesova pentatonika od A ma /ako kazda stupnica/ určity intervalovy vzorec, ktory vyjadruje intervalove vzdialenosti medzi jednotlivymi tonmi v stupnici ako aj intervaly zakladneho tonu ku kazdemu tonu stupnie:

Intervaly medzi sebou - vzorec stupnice:
a - c1 tri poltony = mala tercia
c1 - d1 dva poltony = velka sekunda
d1 - e1 dva poltony = velka sekunda
e1 - g1 tri poltony = mala tercia

Intervaly od zakladneho tonu ku kazdemu tonu stupnice:
a - c1 tri poltony = mala tercia = m.3
a - d1 päť poltonov = čistá kvarta = č.4
a - e1 sedem poltonov = čistá kvinta = č.5
a - g1 desat -poltonov = mala septima = m.7

Poslať 29 Dec 2010, 23:48
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Nasledne si kratko ukazeme na vytvorenie akordov v tomto priklade:

U pentatonickych stupnic nie je mozne ubvazovat, ze na nich vytvarame akordy, nakolko maju prilis malo tonov. Ale ich vacsi bratia, konkretne sedemtonove stupnice toto uz riesia, takze si nahradime, resp. prevezmeme tuto vyssiu formu:

bluesova pentatonika od A: a - c1 - d1 - e1 - g1
maloterciove intervaly medzi tomni "a - c1" a "e1 - g1" vyplnime dalsim tonom: a - h - c1 resp. e1 - f1 - g1

A dostaneme sedentonovu stupnicu /prirodzenu diatonicku moll/: a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1

Pre tvorbu akordov zo stupnic pouzijeme najjednoduchsi system tvorby akordov, tzv TERCIOVY SYSTEM.
Akordy skladame po teriach, kvintakordy - trojzvuky obsahuju v svojom zakladnom tvare 3 tony, stvorzvuky - septakordy 4 tony a nonove akordy 5 tonov...

Su aj vyssie akordove triedy, doporucujem linky:
vseobecne k akordom http://www.lidlmusic.sk/?id=583
kvintakordy http://www.lidlmusic.sk/?id=669
septakordy http://www.lidlmusic.sk/?id=670
novove akordy http://www.lidlmusic.sk/?id=671
system akordovych znaciek http://www.lidlmusic.sk/?id=675


Rozpisme si stupnicu prirodzenu diatonicku moll vo viacerych oktavach:

A - H - c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1

1. Teraz odvodime terciovym systemom prvy - zakladny akord /Tóniku/ od prveho - zakladneho tonu stupnice / zhrubnute pismo/:

A - H - c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1

pricom
A - c - e = Ami je molový kvintakord /trojzvuk/,
A - c - e - g = Ami7 je molový maly septakord /stvorzvuk/,
A - c - e - g - h = Ami9/7 je molový malý septakord s velkou nonou.

2. Subdominantny akord sa odvodzuje od 4. stupna stupnice:

A - H - c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1

pricom
d - f - a = Dmi je molový kvintakord /trojzvuk/,
d - f - a - c1 = Dmi7 je molový maly septakord /stvorzvuk/,
d - f - a - c1 - e1 = Dmi9/7 je molový malý septakord s velkou nonou.

3. Dominantný akord sa odvodzuje od 5. stupna stupnice:

A - H - c - d - e - f - g - a - h - c1 - d1 - e1 - f1 - g1

pricom
e - g - h = Emi je molový kvintakord /trojzvuk/,
e - g - h - d1 = Emi7 je molový maly septakord /stvorzvuk/,
e - g - h - d1 - f1 = Emi9b/7 je molový malý septakord s malou nonou.

Na začiatku sme uviedli, ze v nasom modelovom priklade pouzijeme harmonicky podklad Ami - Dmi - Emi - Ami a tu mame tie akordy vytvorene ... :wink:

Ich hmaty sa daju hrat nasledovne - pozri link viewtopic.php?p=24089#24089


Poslať 30 Dec 2010, 15:35
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

V danom schemate dostavame situacie, kedy treba improvizovat na akordy Ami - Dmi - Emi - Ami

Urcime si spolocne tony v ramci jednotlivych akordov:

Ami
= a - c1 - e1 / Dmi = d1 - f1 - a1 / Emi = e1 - g1 - h1

Akordy Ami a Dmi maju spolocny ton "a" ktory je mozne hrat do oboch akordov ako tony akordicke.

Akordy Ami a Emi maju spolocny ton "e" ktory je mozne hrat do oboch akordov ako tony akordicke.

Akordy Dmi a Emi nemaju spolocny ton ktory je mozne hrat do oboch akordov ako tony akordicke.

Avšak ostatne tony je mozne pouzit ako tzv "melodicke tony", tj. tony, ktore sa nachadzaju v stupniciach /stupnici/ a viac-menej vytvaraju so zakladnymi akordami bohatsiu harmoniu, napr.:
"g1" v Ami /a-c1-e1/ tvoria Ami7 /a-c1-e1-g1/ alebo
"c2" v Dmi /d1-f1-a1/ tvoria Dmi7 /d1-f1-a1-c2/ , či
"d2" v Emi /e-g1-h1/ tvoria Emi7 /e-g1-h1-d2/ , atd...
Naposledy upravil marianguitar dňa 01 Jan 2011, 11:00, celkovo upravené 4

Poslať 30 Dec 2010, 16:26
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Okrem tonov, ktore sa v stupnici nachadzaju mozeme nasu improvizaciu obohatit aj dalsimi tomni, ak ich pouzijeme rozumne. Vychodisko nam poskytuje napr. bluesova šesťtonova stupnica /od rovnakeho zakladneho tonu "a" s tonmi nachadzajucimi sa v tejto oblasti:

Obrázok

Pribudol nam tam tzv. "blue tón" "dis" /"d" s krížikom/, ktory je obzvášť vhodný ako ton priechodný medzi tomni "d" a "e"... :arrow:

Precvicovat tuto stupnicu mozete ak podla tohto videa:
GUMM_030 Bluesova hextatonika http://www.youtube.com/watch?v=2Tq2kzkVzbY
GUMM_032 Bluesova hexatonika - polohy na hmatniku http://www.youtube.com/watch?v=nWBbvCd50BU

Zatial mame teda k dispozícii nasledovne tony a ich oktávové varianty: a, h, c1, d1, dis1 e1, f1, g1, dost, nie?

8 tónov s celkove možných 12 poltónov chromatickej rady ... :arrow:

ups..., možno neviete, čo je chromatická rada? :oops:

Nuž zjednodušenje, ak oktávu rozdelíme na 12 rovnakých dielov, vznikne 12 tónova chromatická rada, ktorá by napr. od tonu "a" vyzerala nasledovne: a - ais/hes - h - c1 - cis1/des1 - d1 - dis1/es1 - e1 - f1 - fis1/ges1 - g1 - gis1/as1 ...... a1
pričom označenia v lomítkach sú alternatívne značenia (enharmonické tóny), tj. tóny, ktoré sa inak zapisujú ale rovnako znejú,
napríklad cis1/des1 alebo fis1/ges1 atd ... :arrow:
Naposledy upravil marianguitar dňa 21 Jan 2011, 00:57, celkovo upravené 14

Poslať 30 Dec 2010, 17:15
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Využitie tohto tonoveho materialu treba doplniť rytmickými nápadmi, ktore je treba
"vliať" do tohto tonového materiálu = tvorená melódia /improvizácia/ na nejaku rytmiku... :wink: :arrow:

Pri tvorbe intuitivnej alebo organizovanej improvizácie by sme si mohli jednotlivé kratšie logické úseky rozdelit na motívy a frázy...
Naposledy upravil marianguitar dňa 31 Dec 2010, 02:49, celkovo upravené 1

Poslať 31 Dec 2010, 02:22
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Ak máme hovoriť o motíve alebo fráze, tak sa dostávame na pôdu MELÓDIE.
Melódia patrí medzi najdôležitejšie zložky hudby ako takej. Solidné poznanie základov harmónie, vzťahy medzi akordami a stupnicami, uľahčujú prácu pri pochopení tvorby melódie a jej spätný rozbor. Pri tejto činnosti zohráva veľkú úlohu TALENT, INŠPIRÁCIA, NÁHODNÝ NÁPAD,SKÚSENOSTI a SLUCH...

Čo tvorí melódiu? Melódiu tvorí v podstate sled tónov rôznej /niekedy aj rovnakej/ výšky, ktoré sú v našom prípade hrané gitaristom. Melódiu môžeme rozdeliť na kratšie úseky motívy a frázy...

MOTÍV - je najkratší melodický úsek, ktorý obsahuje len niekoľko tónov (približne 3 až 5). Pri motíve rozoznávame tri hlavné charakteristiky:
kontúra - jej tvar a charakter určujú všetky tóny v rámci motívu.
rytmus - je určený dĺžkou jednotlivých tónov v motíve.
hlavné tóny - tvoria okrajové tóny motívu.

FRÁZA je kratší úsek melódie /ale dlhší ako motív/. Frázu na rozdiel od motívu už vnímame ako relatívne uzavretý úsek, časť, ktorý je z hľadiska hudobnej logiky samostatný resp. sebestačný - jen motív sám na to poväčšine nestačí...

Ale pozor, presná hranica medzi motívom a frázov neexistuje a preto môžeme určité úryvky považovať buď za dlhšie motívy alebo kratšie frázy.
U nás gitaristov hovoríme o tzv. riffoch, čo sú v podstate frázy. RIFF, resp. RIFFY môžu tvoriť typický znak gitaristu... :wink:
Naposledy upravil marianguitar dňa 11 Jan 2011, 00:35, celkovo upravené 1

Ďalší

Späť na Teória

cron