Gitarová výuka - konzultácie - workshopy

Nová sekcia na diskusnom fóre "Gitarová výuka - konzultácie - workshopy"


Obsah fóra Sebarealizácia Teória ako na hudbu.....?..pre lamy a zaciatocnikov

ako na hudbu.....?..pre lamy a zaciatocnikov

...akordy, stupnice a iné, rady a tipy či už pre začiatočníkov alebo pokročilých

Myslite si ze je dobry napad tato tema?

ano
4
67%
nie
2
33%
 
Celkom hlasov : 6

zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

zdravim...

poskladal som dajake slova...a chcel by som k nim zlozit aj hudbu
ale uz ma omrzelo hrat stale mne tie zname postupy G D e C alebo F Dm Am C no dufam ze mi rozumiete

no narazil som na prekazku pri vymyslani hudby....doteraz som tvoril tak z hlavy...dal som to co mi pasovalo..ale chcel by som trosku postupit vyssie.....preto sa obraciam na vas :)

chcel by som si napriklad vymysliet hudbu v stupnici F# (to len tak z hlavy)

a tu su otazocky (odpovedat prosim polopatisticky, ak chcete pouzit nejaky zlozity termin, tak pekne poprosim bud vysvetlit alebo odkaz niekde tu na fore albo niekde mimo, budem vam vdacny)

1. ake akordy smiem pouzit? viem ze asi len tie ktorych toniny(zakladne tony) su v tejto stupnici ze? (F#-G#-A#-H-C#-D#-F)? ale mnozstvo akordou napriklad len pre F# je nepreberne mnozstvo...asi nemozem pouzit vsetky? ci ano? alebo len tie ktorych tony su v stupnici?
pre priklad:
F# ma tony F#A#C# (vsetky su v stupnici)
ale F#m ma tony F#AC# (ton A v stupnici F# nieje)

alebo je nejaky iny mne neznamy postup? ak ano prosim jednoducho vysvetlit :)

2.
ako skladat dohromady akordy? ak viem uz akordy ktore mozem hrat (nepredpokladajme prechod cez stupnice)
tak ich mozem hrat ako chcem za sebou? alebo je tam tiez nejake pravidlo?

3. ako skladat akordy cez viacej stupnic? su niektore akordy tzv "spajacie"? ze od nich sa mozem rozhodnut ci budem hrat tu ci onu stupnicu? alebo ked nieje taketo nieco mozne tak ma opravte :)

4. pri solovani cez viacero stupnic...kedy mozem a kedy nemozem prejst do dalsej stupnice? tiez mam zahrat nejaky specificky ton spolocne pre dve stupnice a vtedy pokracovat? tiez ake take nieco neexistuje tak ma opravte a navedte na spravnu cestu :)

5. ide spojit akekolvek dve stupnice?

6. ja viem mal by som sa zapisat do hudobky ale nesu kese :-D

7.ak spievam....tak aj vyska hlasu by mala byt v danej stupnici? ci pri speve je to jedno?

momentalne ma ziadne dalsie otazky nenapadaju tak ak budem nieco este potrebovat budem pridavat do tejto temy :)

takisto ak ma niekto z vas zaciatocnikov popripade neskusenych akekolvek otazky na ktoru potrebujete jednoduchu a strucnu odpoved
piste sem

tymto sa obraciam na profikov aby boli ku nam zhovievavi a pokusili sa nam to vysvetlit co najjednoduchsie (na nete je toho sice dost ale vsetko je uz take mne obcas nepochopitelne)

dakujem
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 24 Máj 2009, 23:29
styrioci Obrázok užívateľa
ADMIN

Príspevky: 2269
Bydlisko: Kosice

no ak by spevak spieval "inde" ako hra hudba, tak by to bol celkom slusny pruser :lol:

mas v hlave aspon aku taku predstavu ako ma zniet melodia? ak ano, tak potom by uz nemal byt pre teba problem vystavat okolo tej melodie doprovod..
Obrázok

Poslať 25 Máj 2009, 11:57
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR

Problem v tvojom prispevku a dotazy v nom su na temu "znalost hudobnej teorie" a toto co sa pytas je na dlhsie... :?
Pytas sa na vela veci, stupnice, akordy ako tvorit, ako spajat, nie je to len tak jednoduche vysvetlit to a je to na dlhsie... :?
Snad postupne sa k tomu dostaneme. Apropoo, odkial si?

Poslať 25 Máj 2009, 16:10
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

som s popradu:)a nejako postupne by to neslo?
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 26 Máj 2009, 17:29
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Najprv by si si mal ujasnit dva zakladne kamene: MELODIA, HARMONIA. Melodia v podstate vyplyva z harmonie, cize portebuješ zmaknut harmoniu. Melodia - to su tie tvoje sola.

Tvoja stupnica FIS, ocividne tiez nemas ujasnenie o co sa vobec jedna. Song moze byt vo fis dur, mol, pripadne nejakej dorskej ale zaklad DUR MOL. Dajme tomu ze chcem z F# Dur. (To si si pre zaciatok vybral ale stupnicu, co ma krizikov jak nasranych:D)

Stupnica ma nejaky svoj zaklady harmonicky material a to jest zaklad - kvintakordy. Proste zharmonizovana cela Fis dur stupnica diatonicky do kvintakordov.

Zakladny harm. material:
1. F#
2. g#m
3. a#m
4. H
5. C#
6. d#m
7. e#m7b5

Cela harmonia ma zasady asi take, ze cela muzika sa toci okolo 3 akordov. Tonika, subdominanta, dominanta.

Tonika - reprezentuje volaky kvazy klud, pokoj v songu, je to stupen do ktoreho vzdy smeruje pocit a ucho ho ocakava. Je vzdy na 1. tupni harmonickeho materialu danej stupnice - akord F#.
Dominanta - je presny opak toniky. Je to akord po ktorom si ucho pyta klud, cize toniku alebo pripadne subdominantu, ale smeruje jednoznacne do toniky. Je to vzdy akord na 5. stupni - akord C#.
Subdominanta - je pocitovo prechod medzi tonikou, subdominantou. Je povazovany ako za najvacsi kontrast s tonikou. Smeruje do dominanty alebo naspat do toniky. Je to akord na 4. supni - akord H.

Cela muzika na svete, najma teda popmusic ale v podstate vsetka sa mota okolo tychto troch akordov. Tieto akordy sa spajaju do kadencii. Staci pohladat na nete, alebo si skusit yahrat ako to zneje.

Zakladne kadencia:

I - V - (I)
I - IV - V - (I)
I - IV - (I)

Ked uz sa budes dost dlho hrat s tymito troma akordami, uz ti nebudu stacit. V takom pripade sa daju vemi jednoducho pouzit aj dalsie. Staci si ich len dobre odvodit:

Kto by chcel viac:
F# dur ma paralelnu toninu d# mol. Cize akord na 6 stupni d#m bude mat tiez tonicku funkciu, lebo s F# akordom maju spolocne 2 tony. Takymto istym odvodenim paralelnych mol si odvodit aj subdominantu. Druhou subdominantou bude molovy akord na 2. stupni. Takisto podobnym odvodenim aj ked nie paralelnej stupnice ale pomocou spolocnych tonov je dominantou aj akord na 7. stupni. Ostava akord na 3. stupni, ten ma spolocny jeden ton s tonickym F#, povazuje sa za tonicky tiez. Je to zlozite, zbytocne to rozpisovat, lebo len tak sa to pochopit neda pokial clovek nema na to mozog a sluch.

Summa summarum:

TONIKY: 1 + 3(m),6(m)
SUBDOMINANTY: 4 + 2(m)
DOMINANTY: 5 + 7(mb5)

Toto je samozrejme len zaklad, potom sa to vseliako este da pomotat, poziciavat si stupne z paralelnych tonin, z harmonickej mol, melodickej, zmensene veci, symetricke blbosti. Ale to je tu uplne zbytocne. Pre ZETTA129 staci zatial stupne 1, 4, 5. A s nimi sa hrat.
...all that we learn this time, is carried beyond this life.
http://www.jazzpiestany.sk
http://www.kug.ac.at

Poslať 30 Máj 2009, 17:17
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

urmo píše:
Najprv by si si mal ujasnit dva zakladne kamene: MELODIA, HARMONIA. Melodia v podstate vyplyva z harmonie, cize portebuješ zmaknut harmoniu. Melodia - to su tie tvoje sola.

Tvoja stupnica FIS, ocividne tiez nemas ujasnenie o co sa vobec jedna. Song moze byt vo fis dur, mol, pripadne nejakej dorskej ale zaklad DUR MOL. Dajme tomu ze chcem z F# Dur. (To si si pre zaciatok vybral ale stupnicu, co ma krizikov jak nasranych:D)

Stupnica ma nejaky svoj zaklady harmonicky material a to jest zaklad - kvintakordy. Proste zharmonizovana cela Fis dur stupnica diatonicky do kvintakordov.

Zakladny harm. material:
1. F#
2. g#m
3. a#m
4. H
5. C#
6. d#m
7. e#m7b5

Cela harmonia ma zasady asi take, ze cela muzika sa toci okolo 3 akordov. Tonika, subdominanta, dominanta.

Tonika - reprezentuje volaky kvazy klud, pokoj v songu, je to stupen do ktoreho vzdy smeruje pocit a ucho ho ocakava. Je vzdy na 1. tupni harmonickeho materialu danej stupnice - akord F#.
Dominanta - je presny opak toniky. Je to akord po ktorom si ucho pyta klud, cize toniku alebo pripadne subdominantu, ale smeruje jednoznacne do toniky. Je to vzdy akord na 5. stupni - akord C#.
Subdominanta - je pocitovo prechod medzi tonikou, subdominantou. Je povazovany ako za najvacsi kontrast s tonikou. Smeruje do dominanty alebo naspat do toniky. Je to akord na 4. supni - akord H.

Cela muzika na svete, najma teda popmusic ale v podstate vsetka sa mota okolo tychto troch akordov. Tieto akordy sa spajaju do kadencii. Staci pohladat na nete, alebo si skusit yahrat ako to zneje.

Zakladne kadencia:

I - V - (I)
I - IV - V - (I)
I - IV - (I)

Ked uz sa budes dost dlho hrat s tymito troma akordami, uz ti nebudu stacit. V takom pripade sa daju vemi jednoducho pouzit aj dalsie. Staci si ich len dobre odvodit:

Kto by chcel viac:
F# dur ma paralelnu toninu d# mol. Cize akord na 6 stupni d#m bude mat tiez tonicku funkciu, lebo s F# akordom maju spolocne 2 tony. Takymto istym odvodenim paralelnych mol si odvodit aj subdominantu. Druhou subdominantou bude molovy akord na 2. stupni. Takisto podobnym odvodenim aj ked nie paralelnej stupnice ale pomocou spolocnych tonov je dominantou aj akord na 7. stupni. Ostava akord na 3. stupni, ten ma spolocny jeden ton s tonickym F#, povazuje sa za tonicky tiez. Je to zlozite, zbytocne to rozpisovat, lebo len tak sa to pochopit neda pokial clovek nema na to mozog a sluch.

Summa summarum:

TONIKY: 1 + 3(m),6(m)
SUBDOMINANTY: 4 + 2(m)
DOMINANTY: 5 + 7(mb5)

Toto je samozrejme len zaklad, potom sa to vseliako este da pomotat, poziciavat si stupne z paralelnych tonin, z harmonickej mol, melodickej, zmensene veci, symetricke blbosti. Ale to je tu uplne zbytocne. Pre ZETTA129 staci zatial stupne 1, 4, 5. A s nimi sa hrat.


URMO DAKUJEM TI VELMI PEKNE!!!
:P :P :P :P

velmi si ma potesil, aspon si mi trsoku odkryl to rusko tajomstva okolo skladania piesni :) mam sa aspon od coho odpichnut :)
len akosi som nevedel prist na to ako si tam dostal akord e#m7b5 ????
ved e ton nieje ani vo fis dur stupnicic ani v dis mol stupnici? tak odkial :shock:

idem si to hned odskusat, daco poskladat atd :)
[/b]
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 30 Máj 2009, 17:22
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

ak som spravne pochopil tak hamronizacia znamena vytvorenie akordu?

a akordovy postup v pisni mozem zacat od ktorehokolvek akordu? ci to mui byt tonuka durovej stupnice alebo tonika paralelneho molu?

dalej...v harmonizovanej stupnicic moze byt aj viac durovych akordov ako len I IV V ze?
len sa pytam aby som vedel co mozne je a co nie :-D:-D:-D

cize pri akordoch sa neprechadza cez stupnice? je to stale len ta jedna ale zharmonizovana na milion patsto akordov?

a posledna otazocka (viem som otravny :-D) v tej harmonizovanej fis dur stupnici...solujem vo fis dur? alebo dis mol? alebo v oboch?

a ked chcem hrat v molovej stupnici (trebars emi) tak na harmonizaciu durovch akordov hladam stupnicu kde paralelny mol je E alebo najdem 6stupen stupnice em a od nej spravim durovu stupnicu? (pytam sa preto aby som stale nehral len v dure:-D)



inak marian guitar..dufam ze sa tejto teme budesd vo svojej gitarovej skole obsiahlo venovat :) :lol:
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 30 Máj 2009, 23:49
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

Eism7b5 je polzmenseny septakord na siedmom stupni danej stupnice. A siedmy ton Fis Dur je ton F=Eis :wink:

V podstate mozes zacat na hocijakom ale potom uz to tomu musis aj prisposobit to by bolo na dlho proste. Ale rozlisuj hlavne DUROVU TONIKU a potom MOLOVU TONIKU. A to postacuje ku vsetkemu zakladnemu. Aj keby si zobral ako toniku VI sutpen cize dis mol, budu pre neho platit subdominanta dominanta IV a V stupen.

Cize diatonuky by vyzerala ta kadencia takto: VIm - IV - V
- tuto kadenciu najdes v strasnej vacsine pop-songov

Da sa ale spravit aj to ze na tu na tu toniku sa da ozaj dominanta durova. Napriklad v Amole by bola taka kadencia:

Amol - D mol - E7 - ale to uz tam je zamontovana harmonicka, melodicka molova, toto uz vychadza viac menej z molovej harmonie, to uz neni take diatonicke ako hentam. Tamta kadencia predtym vychadza cisto iba z harmonie harmonickej durovej stupnice. Toto sa uz velmi tazko vyvsetluje.

Solovat mozeš vo vsetkych stupniciach ci uz v Fis ionskej, dis aiolskej gis dorskej. To je vsetko jedna a ta ista stuponica. Akurat na dany akord budeš mat ine akordicke tony, cize ked chceš hrat podla akordov, treba davat bacha na tony v akorde.

Paralelna stupnica k E mol je G dur, inak neviem na co sa pytas.

A v zakladnom harm materiali durovej stupnice su len 3 durove KVINTakordy. Na I, IV a V stupni. Na II,III,VI su molove a na VII stupni je zmenseny (resp. polzmenseny SEPTakord)

Poslať 07 Jún 2009, 18:11
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

takze, zacal som siu citat podrobne celu marianovu univerzitu...robit si poznamky atd atd
ale narazil som na veticku ktorej akosi nerozumiem.....

"gitara ma 6 strun...od najhrubsej E A d g h e1 " a teraz cast ktorej nerozumiem:
"V notovej osnove ich zapisujeme v huslovom kluci o oktavu vyssie nez v skutocnosti zneju. preto gitau radime medzi transponujuce nastroje"

to akoze preco sa tak zapisuje? o oktavu vyssie?
dakujem za odpoved :)
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 07 Jún 2009, 18:54
marianguitar Obrázok užívateľa
V.I.P.
V.I.P.

Príspevky: 8055
Obrázky: 327
Bydlisko: Piešťany, SR


Poslať 07 Jún 2009, 19:31
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

marianguitar píše:
Pise sa to preto o oktavu vyssie,lebo orignal zapis by vyzadoval pouzivat obidve notove osnovy / huslovy aj basovy kluc / co je dost neprakticke... :wink:


aha spravne som pochopil
struny E a A je v rozmedzi basoveho kluca
a struny g a vyssie su uz v rozsahu husloveho? :)
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 07 Jún 2009, 22:54
PalinkoZa nováčik
nováčik

Príspevky: 52
Bydlisko: Žilina

ako na rytmiku ? poradi niekto ? stale som mimo sice uz menej ale stale :(

Poslať 08 Jún 2009, 09:26
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

metronom, pomale tempa, vela cvičit

Poslať 09 Jún 2009, 14:39
zetto129 Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 210
Bydlisko: Poprad

prosim vas co znamena ked je akord napr. B/E? =-o
"makat, makat a este raz makat" to je kluc k uspechu :)

Poslať 09 Jún 2009, 16:32
urmo Obrázok užívateľa
domáci pán
domáci pán

Príspevky: 253
Bydlisko: Piestany

zetto129 píše:
prosim vas co znamena ked je akord napr. B/E? =-o


Kvintakord B s tonom E v base.

Ďalší

Späť na Teória

cron